En vuxen person omfamnar ett barn. Skulptur i grässlänten ovanför minneslunden med buskar och träd i bakgrunden
Foto: Hasse Jonsson

Stöd vid sorg

Här finns information om stöd vid sorg och andra svåra situationer i livet.

Svenska kyrkans stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du höra av dig till Svenska kyrkan och be att få prata med en präst eller en diakon. Det är kostnadsfritt och du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

En dag ska vi dö. Men alla andra ska vi leva.

PO Enqvist

Konkreta tips som gör det lättare att finnas där för någon som sörjer. Svenska kyrkans ”Första hjälpen vid sorg”

Duvor i förgrunden och gräsmatt sedan askgravlunden på Björlanda kyrkogård

Begravningsavgift och begravningskostnader

Här finns information om vilka kostnader som ingår i begravningsavgiften för begravning samt vilka kostnader dödsboet svarar för.

Minneslunden Västra

Vid dödsfall

Det är en svår situation när en anhörig går bort. Förutom sorg, ställs man inför en rad praktiska problem.