Collage där man ser ett grusfyllt dike mellan gravar och därefter ett dike med jord mellan gravar.
Foto: Birgitta Löwing Kiser

Häckbyte pågår på Östra kyrkogården

I höst planterar vi nya rygghäckar på Östra kyrkogården. Vi ber om överseende med att det kan vara lite stökigt på delar av kyrkogården där arbete pågår.

Orsaken till bytet är att de gamla häckarna med måbär och oxbär var i dåligt skick. Vi ersätter dem med idegranshäckar.

Rygghäckarna står mellan gravraderna och bildar en ”rygg” bakom gravstenarna. Nu under senhösten håller vi på med rygghäckarna i kvarter 45 och 46 på kyrkogårdens östra del.

Vår entreprenör WeFix har tagit bort de gamla plantorna och grävt nya fåror. De har lagt grus i botten på fårorna för att dränera och se till att de nya plantornas rötter inte blir stående i vatten och ruttnar och fyller därefter på jord inför planteringen.

Så småningom ska vi byta ut häckar på fler fält, men tidplanen för övriga etapper är ännu inte klar.

Har du frågor? Kontakta oss via vår växel på telefon 031-731 80 80.