Stenlagd gång med stenstoder som rymmer namnplaketter på kyrkogård.
Foto: Hasse Jonsson

Vi bygger ny askgravlund i Torslanda 2022

Redan nu har vi upphört med nya gravsättningar i den befintliga askgravlunden, förutom för make/maka/partner till redan gravsatta.

Under 2022 uppför vi en ny askgravlund på Torslanda kyrkogård.

En make, maka eller partner till någon som redan är gravsatt i askgravlunden får alltså gravsättas i den befintliga askgravlunden, men inga andra. Den som önskar gravsättas i askgravlund på Torslanda kyrkogård får vänta tills den nya är färdigställd. Orsaken är helt enkelt att den befintliga askgravlunden inte rymmer fler askor.

Enligt begravningslagen ska askor gravsättas inom ett år från kremeringstillfället. Om det skulle ta mer än ett år att uppföra den nya askgravlunden kommer begravningssamfälligheten vid behov att bevilja anstånd med gravsättning.

Från maj 2019 har det bara varit möjligt att gravsätta askor anonymt i den befintliga askgravlunden. Men nu ger vi anhöriga möjligheten att mot en kostnad få plaketter med namn på dem som gravsatts anonymt uppsatta på stenstoderna. Vi skickar i dagarna ett erbjudande till alla som berörs. En namnplakett kostar 3 000 kronor.

Bokning av gravsättning i den nya askgravlunden kan göras först när den är färdigställd. Vi återkommer med information när det är dags.