Mur med namnplaketter med en asfalterad gång framför samt gräs, blommande körsbärsbuskar och gula påskliljor.
Foto: Hasse Jonsson

Vi begränsar gravsättningar i askgravlunden på Västra

Nyhet Publicerad

Från 1 maj gravsätter vi inte längre avlidna i askgravlunden på Västra kyrkogården förutom i de fall där det rör sig om make/maka/partner till någon som redan vilar i askgravlunden.

Orsaken är att det bara finns plats för ett fåtal nya namnplaketter på stödmuren som omringar den ursprungliga, nedre delen av askgravlunden. Vi beräknar att det inte får plats några nya efter april månads utgång.

Vid gravsättning av aska till make/maka/partner kan den namnplakett som redan finns på muren bytas ut mot en plakett med två namn och då behövs inte någon ytterligare plats för plaketten.

Den vackra askgravlunden på Västra anlades 2009 och var dimensionerad för cirka 2 000 askor. Den byggdes ut 2021 på kullen ovanför den ursprungliga delen bland annat för att rymma make/maka/partner till avlidna som redan vilar i askgravlunden.

Vi kommer att se över möjligheterna att utöka askgravlunden ytterligare och då även titta på hur vi kan skapa plats för ytterligare namnplaketter. Ett alternativ är att anlägga en helt ny askgravlund någonstans på Västra kyrkogården.

Vi återkommer med information när vi kommit längre i våra planer.