Foto: Linnéa Cornelius

Snart dags för sommarblommorna

Den 31 maj börjar vi ta bort penséerna för att sedan plantera årets sommarblommor för de kunder som beställt det.

Penséerna står kvar över mors dag, men sedan måste vi börja ta bort dem för att hinna få 285 000 sommarblommor på plats till midsommar. Målet är att gravplanteringarna inte ska stå utan blommor längre än en vecka.

Den 26 maj besökte trädgårdsingenjör Linnéa Cornelius vår halländska leverantör för att titta till sommarblommorna. Hon är glad och nöjd efter sitt besök.

- Efter sådden gick det fort för då var det varmt och soligt. Därefter har det svala, regniga och grå vädret varit gynnsamt, plantorna har vuxit ganska långsamt. Odlaren hade kanske velat ha lite mer solljus för att växterna inte skulle sträcka på sig för mycket, men det ser ändå väldigt bra ut, berättar hon.

Begoniorna tacksamma

De sommarblommor som våra kunder kan välja mellan är begonior, pelargoner, salvia och fuchsia. Allra tacksammast är begoniorna som lyser på många gravplatser under sommaren.

- De är väldigt snälla och växer oavsett om det är torrt eller regnigt, skuggigt eller ljust, konstaterar Linnéa Cornelius.

Vi tar också hem ”provblommor” från leverantören som vi planterar i lägen med olika förutsättningar. I år är det två färger av en liten ringblomma, flitiga lisor i fyra olika färger och grå helgonört. Vi prövar om de är tåliga nog och lämpliga att ta in i vårt sortiment.

Godis för bina

I krukor och urnor som vi har vid entréer, kapell och expeditionsbyggnader sätter vi i år salvia, lobelia och ampelskära. Kombinationen kallas beelicious, en sammansättning av de engelska orden bee (bi) och delicious (utsökt) - bina älskar nämligen de här blommorna!

Är du intresserad av att veta när vi brukar plantera, sätta på och stänga av vatten och annat som vi gör på kyrkogården? Titta på vårt årshjul:

Året på kyrkogården