Foto: Marie Louise Nord

Kvibergs kyrkogård utökas med 800 gravplatser

Stort projekt som ska beräknas bli klart under våren 2022.

I mitten av september förra året började vi bygga ut Kvibergs kyrkogård. Det blir två nya områden med sammanlagt 800 gravplatser för kistor. Ett stort projekt som egentligen skulle varit klart vid årsskiftet men tagit lite längre tid än beräknat. Förhoppningen är att projektet ska avslutas 31 mars 2022.

Ytan vi tar i anspråk ligger i nordvästra delen av kyrkogården och omfattar cirka 1,5 hektar (15 000 kvadratmeter).

Längst norrut anlägger vi en muslimsk begravningsplats, kvarter 87. Den  nuvarande muslimska begravningsplatsen i sydvästra delen av Kvibergs kyrkogård väntas bli fullbelagd framåt sommaren 2022. Då ska vi kunna ta det nya kvarteret i bruk.

I kvarter 86 blir det traditionella kistgravplatser med rygghäckar likt övriga gravplatser i området som vi i begravningssamfälligheten benämner Dalen.

Inhägnat av säkerhetsskäl

En stor och viktig del av arbetet handlar om att dränera marken. Vår entreprenör, Västmark Entreprenad AB, gräver smala men djupa schakt i anslutning till varje gravrad där vattnet ska ledas bort.

- Det är väldigt djupa schakt, runt fyra meter. Av säkerhetsskäl har vi hägnat in och stängt av området, berättar vår planeringsingenjör Marie Louise Nord som tillsammans med kollegan Therese Tilschner ansvarar för projektet.

Plats att sörja och minnas

Vi ska också bygga vägar, sittplatser, servicestationer, parkeringsplatser, planteringar och sätta upp belysning. Dessutom bygger vi en ceremoniplats i den bortre ändan av den nya muslimska begravningsplatsen.

- Det blir en stensatt yta med en vattenpost som man kan tvaga (tvätta) sig vid och ett rätblock av granit, en så kallad katafalk, som man kan ställa en kista på. Det kommer också att finnas en kompassros intill blocket så att man vet åt vilket håll Mecka ligger, berättar Marie Louise Nord.

Inför anläggningsarbetet har vi samrått med det muslimska nätverket i Göteborg kring utformningen av den muslimska gravplatsen.

Stort projekt

Arbetet med de nya områdena beräknas pågå hösten 2021 och våren 2022.

Den beräknade kostnaden är fyra miljoner kronor och det är ett stort och viktigt projekt för begravningssamfälligheten som har ansvaret för att ordna gravplatser åt alla göteborgare.

Den röda ringen visar området i nordvästra delen av Kvibergs kyrkogård är vi anlägger nya gravkvarter.