Foto: Riksbanken

Begravningsavgiften för 2023 fastställd

Kammarkollegiet har beslutat att sänka avgiftssatsen med 0,3 öre till 25,8 öre per hundralapp.

1 januari 2016 infördes enhetlig begravningsavgift för alla som är folkbokförda i Sverige, förutom dem i Stockholm och Tranås. Kammarkollegiet har fastställt avgiftssatsen för nästa år. Den enhetliga avgiften tas ut från 2022 och syns på slutskattebeskedet 2023.

Avgiftssatsen för 2023 är alltså till 25,8 öre per hundralapp. För en person som tjänar 350 000 kronor om året innebär det en avgift om 903 kronor per år, eller drygt 75 kronor per månad.

Betalas av alla

Begravningsavgift är en avgift som betalas av alla folkbokförda i Sverige som har en kommunalt beskattningsbar förvärvsinkomst. Det spelar ingen roll vilken tro du har eller om du tillhör något trossamfund.

Begravningsavgiften bekostar bland annat rätt till gravplats i 25 år, kremering och lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler för dem som är folkbokförda i Sverige.

Gravplatser till alla

Det är huvudmannens (oftast en församling eller ett pastorat i Svenska kyrkan) skyldighet att anordna och hålla allmänna begravningsplatser för alla dem som är folkbokförda inom huvudmannens förvaltningsområde. I uppdraget ingår att tillhandahålla särskilda gravplatser för dem som inte tillhör något kristet trossamfund.

I Göteborg är det Göteborgs begravningssamfällighet som är huvudman.

Du kan läsa mer om begravningsavgiften på Kammarkollegiets webbsida:

Begravningsavgift

Askgravlunden, Östra kyrkogården

Enhetlig begravningsavgift

En enhetlig begravningsavgift gäller för alla som är folkbokförda i Sverige, förutom dem i Stockholm och Tranås.

Duvor i förgrunden och gräsmatt sedan askgravlunden på Björlanda kyrkogård

Begravningsavgift och begravningskostnader

Här finns information om vilka kostnader som ingår i begravningsavgiften för begravning samt vilka kostnader dödsboet svarar för.