Livets skeden i Fristads församling

När ditt liv förändras

Om dop i Fristads församling

Dop

I dopgudstjänsten vill vi tacka för den gåva som är själva Livet - välkommen till dop!

Konfirmand

Konfirmation

Under konfirmandtiden får du möjlighet att fundera kring livets stora frågor, möta nya människor och uppleva nya saker.

vigselring och ros på ett notblad

Bröllop

Bröllop är fest. Ett minne för livet. Inte bara för dem som gifter sig utan också för släkt och vänner.

Kista vid begravning

Begravning

Att få ta avsked är viktigt. Att få stanna upp, vara i det som hänt, se det som varit, minnas och säga hejdå. Begravningsgudstjänsten är en sådan stund för avsked.

Jag tror på en Gud, som är helig och varm, som ger kampglöd och identitet, en helande Gud som gör trasigt till helt, som stärker till medvetenhet. Jag tror på en Gud, som gråter med mig, när jag gråter så allting är gråt, en tröstande Gud som kan trösta likt den, som väntar tills gråten gått åt. Jag tror på en Gud, som bor inom mig och som bor i allt utanför, en skrattande Gud som vill skratta med mig, som lever med mig när jag dör.

Text: Christina Lövestam (Psalm 766 i Svenska psalmboken med tillägg.)