Konfirmation

Under konfirmandtiden får du möjlighet att fundera kring livets stora frågor, möta nya människor och uppleva nya saker.

Varför ska man vara konfirmand?

Träffa kompisar - Nya som du får lära känna under året. Gamla vänner som du får lära känna på ett nytt sätt.

Tid att fundera - Kärlek, vänskap, svek, förlåtelse, Gud, Jesus, tro, döden, vad är meningen med livet. Alla har frågor och funderingar – nu ger du dig själv tid att fundera.

Du själv är viktig - Under konfirmandtiden gör du något för din egen skull. Här får du möjlighet att prata, samarbeta, tänka och leka.

Något att minnas -Vi åker på läger och studiebesök och gör saker som du kan bära med dig i livet. För dig som inte vill åka på läger finns det en ”lägerfri” grupp.

Det är gratis - Konfirmandtiden betalas av kyrkoavgiften.

Nyfiken på vad dopet innebär - Om du döpts som liten får du möjlighet att ta reda på vad dopet innebär. Om du inte är döpt så ordnar vi det under konfirmationstiden. För att bli konfirmerad i Svenska kyrkan behöver du vara döpt.

Konfirmationen handlar helt enkelt om det som är viktigt i livet!

Vilka grupper har vi?

Både Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan har grupper att erbjuda som startar under hösten 2023.

1. Konfirmander i Svenska kyrkan, varannan tisdag kl. 16.00-19.00.
  2. Konfirmander i Svenska kyrkan, varannan onsdag kl. 16.00–19.00.
  3. Konfirmander i Svenska kyrkan, varannan torsdag kl. 14.00-17.00.
  4. Helgkonfirmander, vi träffas på hemmaplan under tre helger/ termin. Det här är vårt lägerfria alternativ.
  5. Sommarkonfirmander. Start runt första advent, sedan möts vi en gång/månad under vårterminen samt varje vardag under de tre första sommarlovsveckorna. På förmiddagarna har vi konfirmandundervisning och på eftermiddagarna har vi roliga aktiviteter.
  6. Konfirmander med särskilda behov – en mindre grupp för dig som behöver extra tid och stöd. Här samarbetar vi med Svenska kyrkan i Borås. Start hösten 2024. Kontakta Lena Berglind för mer information.
  7. Equmeniakyrkans konfirmander. Samarbete mellan Equmeniakyrkorna i Fristad, Borgstena, Vänga och Tämta. Vi träffas från oktober till april varje torsdag kl. 14.00-16.30.

Information

För att du ska veta mer om konfirmanderna har vi några tillfällen då vi från de olika kyrkorna berättar om vår verksamhet.

Tisdagen den 29/8 är era föräldrar välkomna till Kyrkans Hus  kl. 18.00 för att få reda på vad ni är inbjudna till. Tisdagen den 5/9 har vi en ”Pröva konfirmandgång” då du kan få testa vad vi brukar göra. Välkommen till Kyrkans Hus kl. 17.00 – 18.30.

Anmälan

Söndagen den 10/9 kl. 15.00-17.00 har vi öppet på Kyrkans Hus övervåning så du kan lämna din anmälan och ställa frågor till oss ledare. Du kan också anmäla dig via vår webbplats, längre ner på denna sida, eller skicka din anmälan till:

Fristads församling
Stora vägen 2
513 34 Fristad

Har du frågor eller vill du veta mer? Kontakta:

För Svenska kyrkan:
Lena Berglind på tfn: 033-22 23 08.
lena.berglind@svenskakyrkan.se

För Equmeniakyrkan:
Per Ringbo på tfn: 0702-49 11 40.
per.ringbo@equmeniakyrkanfristad.se

Läs eller ladda ner konfirmationsbroschyren 2023-2024

Anmälan till konfirmation 2023/2024

Jag vill anmäla mig till följande grupp: