Marka kyrka

Marka kyrka är byggd i slutet av 1100-talet. När kyrkan renoverades under 2013 hittades unika medeltida målningar under de gamla putslagren i kyrkan. En sensationell upptäckt av stort konst- och kulturhistoriskt värde.

Marka kyrka, öppettider, adress & kontakt

För att spara energi är kyrkan stängd under årets tre första månader. Öppnas åter i samband med den första gudstjänsten i kyrkan efter 1 april.

Öppettider: Dagligen kl 8-20. Kontakt: Vaktmästeriet 0515-77 63 80.  Vägbeskrivning: Utmed väg 47 mot Från Falköping mot Trollhättan. GPS-koordinater: Decimal: 58.1589, 13.4802

OM KYRKAN

Marka kyrka hör till Mössebergs församling och är byggd i slutet av 1100-talet. Kyrkan hade ursprungligen ett torn, men detta monterades ner 1750 och av materialet byggdes det nuvarande vapenhuset. Det uppfördes också en klockstapel på kyrkogården. När danskarna härjade i trakten fungerade kyrkan som försvarsfäste mot angripare. Inne i kyrkan åtskiljs koret och långhuset av en triumfbåge. Taket har kryssval i långhuset och i koret. Under 1700-talet genomgick kyrkan ett antal omfattande renoveringar och förändringar.

År 2013 genomgick Marka kyrka återigen en omfattande renovering. Det var under det arbetet som den unika medeltida målningssviten knackades fram under kyrkans gamla putslager. Här kan du läsa mer om målningarna >>>.

PRAKTISK INFORMATION

I kyrkan ryms 80 personer.
Enbart orgel, ej piano.
Hörslinga.

FÖRSAMLINGSLOKAL

Det finns inga församlingslokaler i direkt anslutning till kyrkan. Inne i centrala Falköping finns till exempel en samlingssal i Kyrkans hus som du får långa gratis vid dop, bröllop och begravning. Kontakta församlingsexpeditionen!