Foto: Jenny Sigeman

Djursholms begravningsplats

Djursholms begravningsplats är en skogskyrkogård. Här är många gravtexter inristade direkt på berghällen eller på friliggande stenar. Gravplatsen togs i bruk på 1890-talet men invigdes 1904.

Altorps kapell
Altorps kapell finns på Djursholms begravningsplats och används framförallt vid begravningar, både kyrkliga och borgerliga. I samband med allhelgonahelgen firas gudstjänst i Altorps kapell.

Kapellet invigdes 1938 och är ritat av professor Lars Israel Wahlman som dock är begravd på Danderyds kyrkogård.

Digital rundvandring på Djursholms begravningsplats
Upptäck Djursholms begravningsplats genom att gå en digital rundvandring.

Kända gravar i urval
Elsa Beskow, konstnär, illustratör och författare till några av våra mest älskade barnböcker.

Nathanael Beskow, författare, predikant med mera som spelade stor roll för Djursholms kulturliv och en av initiativtagarna till Djursholms kapell.

Alice Tegnér, tonsättare av bland annat barnvisor.

Harriet Löwenhielm, författare.

Henrik Palme, bankdirektör och grundare av Djursholms trädgårdsstad.

Hannes Alfvén, kärnfysiker och nobelpristagare i fysik.

Hitta gravar
Du kan söka efter gravsatta i Danderyd på svenskagravar.seObservara att  du måste vara relativt specifik när du söker, både när det gäller namn och gravplatsnummer. Vid sökning på gravnummer kan du inte bara skriva ”99”, utan måste ange ”0099”. Heter graven ”0099F” måste F vara versalt. Det förekommer att gravar/gravsatta inte är kopplade till gravkartan.

På Svenska kyrkans Hitta gravplatsen finns länkar till fler söksidor.

Besöksadress: Ymervägen 55, Djursholm.

Karta

Djursholms begravningsplats Foto: Reza Arsia