Foto: Jenny Sigeman

Danderyds kyrkogård

Danderyds kyrkogård ligger främst söder och öster om Danderyds kyrka och skymtar fram mellan träden när man passerar på E 18 i riktning mot Norrtälje.

Troligtvis anlades kyrkogården samtidigt som kyrkan byggdes och har sedan dess i omgångar utvidgats. Under 1900-talets första hälft utvidgades kyrkogården utefter arkitekten Lars Israël Wahlmans ritningar, han har även ritat kapellet som i dag heter Klockare Malms kapell.

Senaste kvarter som anlagts är kvarter 8 som ligger i närheten av Församlingens hus och under hösten 2020 tillkom en askgravplats. Klockstapeln tillkom år 1728.

Digital rundvandring på Danderyds kyrkogård
Upptäck Danderyds kyrkogård genom att gå en digital rundvandring.

Kända gravar i urval
Per Rådström, författare.
Lars Israel Wahlman, formgivare och arkitekt som bland annat har ritat Engelbrektskyrkan i Stockholm.
Sigge Fürst, skådespelare.

Hitta gravar
Du kan söka efter gravsatta i Danderyd på svenskagravar.se. Observara att  du måste vara relativt specifik när du söker, både när det gäller namn och gravplatsnummer. Vid sökning på gravnummer kan du inte bara skriva ”99”, utan måste ange ”0099”. Heter graven ”0099F” måste F vara versalt. Det förekommer att gravar/gravsatta inte är kopplade till gravkartan.

På Svenska kyrkans Hitta gravplatsen finns länkar till fler söksidor.

Konst på kyrkogården
Livsbåten av Torolf Engström i minneslunden.
Solblomman av Axel Wallenberg på Barnkullen.

Banérska gravvalvet
Inne i Danderyds kyrka finns det Banérska gravvalvet under golvet framför kyrkans altare. Den imponerande gravtumban, till minne av Svante Banér och hans fru Ebba Grip, finns till höger om altaret.

Källa: Känt och okänt på Stockholms kyrkogårdar, Göran Åstrand, Ordalaget Bokförlag, 1998)

Besöksadress: Danderyds kyrka, Angantyrvägen.

Karta

Foto: Jenny Sigeman