Blommande krokusar på en gräsmatta.
Foto: Marc Schulte/Unsplash

Aktuella verksamheter

På grund av den rådande pandemin har det skett förändringar i vår verksamhet. Här hittar du aktuella verksamheter i pastoratet.

Förändringar under pandemin

Under hela Corona-pandemin har vi hållit kyrkorna öppna för besök. När det har varit möjligt har gudstjänst firats. Just nu gör församlingarna i pastoratet lite olika, vilket innebär att det finns möjlighet att gå till en öppen kyrka, fira gudstjänst i en kyrka eller hemma genom att följa den livestreamade gudstjänsten.

Flera av pastoratets verksamheter går numera att ta del av i digital form. Bland annat vissa samtalsgrupper hålls nu via videosamtalstjänsten Zoom.

Vi följer utvecklingen i samhället och och agerar i omsorg om och kärlek till varandra.

Poddar i pastoratet

Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström står i en trappa. Ljuset från ett fönster lyser upp från vänster.

Ingen hinner fram

Podcast om kyrka, tro, samhälle, populärkultur och kanske lite politik, med Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström.

Darwins stege

Pontus Nilsen intervjuar forskare och föreläsare som medverkat i Svenska kyrkans program på Vetenskapsfestivalen.

Pilgrimsvandringar

Våren är i luften och Pilgrimscentrum arrangerar vandringar i och kring Göteborg. Du kan också vandra själv i pastoratet med pilgrimskartan!

Vy från Masthuggskyrkan, första av flera utsiktsplatser längs pilgrimsleden Göta älv.

Pilgrimscentrum i Göteborg

Vi vill väcka din nyfikenhet och inspirera till uppbrott, möten och utmaningar. Vi är en del av Masthuggs församling, välkommen hit!

Drop in diakoni

Behöver du prata med någon? Carl Johans pastorat erbjuder stöd, råd och samtal för dig som bor i Högsbo, Masthugget, Majorna och Linné.

Tisdagar Kl. 9.30–11

Oscar Fredriks församlingshem
Mia Rydberg tel. 0703-49 92 11
Annika Delemark tel. 0702-54 34 24

Onsdagar kl. 10–11.30

Carl Johans kyrka
Ia Hamnered tel. 031-731 92 70
Gunnel Claesson tel. 031-731 92 26

Onsdagar kl. 13–14.30

Högsbo församling via telefon
Karolina Gustavsson tel. 0722-39 24 97
Carina Lantz tel. 0703-13 66 34

Livesända gudstjänster

Varje söndag kl. 11 kan du fira digital gudstjänst med oss från Carl Johans kyrka. Gudstjänsten går att streama direkt på pastoratets YouTube-kanal. Prenumerera gärna på kanalen, så hittar du enkelt till våra videos.

Carl Johans pastorat på YouTube

Gudstjänster med anmälan

Carl Johans församling firar gudstjänst i liten skala varje söndag. För att vara säkra på att vi inte blir fler än maxantalet 8 personer, behöver alla anmäla sig i förväg. Läs mer på Carl Johans församling hemsida.

Gudstjänst med anmälan

Carl Johans församling firar gudstjänst med ett begränsat antal deltagare. Kontakta oss för att boka plats!

Öppen kyrka

Flera av pastoratets kyrkor håller extra öppet just nu. Då är du välkommen in för att tända ett ljus, prata med någon eller bara sitta en stund.

Nya öppettider

Högsbo kyrka, Carl Johans kyrka, Oscar Fredriks kyrka och Masthuggskyrkan är bemannade söndagar kl. 11–15.