Illustrerad karta över Carl Johans pastorat.

Pilgrimsvandra i Carl Johans pastorat

Använd vår karta för att upptäcka hela pastoratet som sträcker sig från Linné till Röda sten, och Marconigatan till Göta älv. Har du varit i alla kyrkorna?

Upptäck nya områden och kyrkor

I Carl Johans pastorat finns sex kyrkor och ett kapell, som alla har sin egen särskilda karaktär. Stadens utveckling och tidens anda genomsyrar kyrkobyggnaderna i både arkitektur, atmosfär och omgivning. Har du besökt dem alla?

Det finns ingen startpunkt eller målgång, du väljer själv var du börjar din vandring (eller cykel-/joggingrunda?) Hela sträckan är ungefär 15 km lång, beroende av vilken väg du väljer.

Pilgrimskartan är illustrerad av Caroline Röstlund.

Karta

I den illustrerade kartan över pastoratet finns kyrkorna utsatta och en vandringsled som binder dem samman. Kartan är inte detaljerad, men guidar dig åt rätt håll om du är ny i området. Se den ditritade vägen som ett förslag, och känn dig fri att hitta din egen väg!

Hämta pilgrimskartan

Kartan finns att hämta i Masthuggskyrkan. (Inom kort kommer den också att finnas i övriga kyrkor i pastoratet. )

Skriv ut pilgrimskartan (pdf)

Du kan också skriva ut karta själv. Välj färg, om du har möjlighet.

Kartan är framtagen av Pilgrimscentrum i Göteborg som är en del av Masthuggs församling, och Carl Johans pastorat. Pilgrimscentrum anordnar vandringar året om, samt föredrag och retreater. Följ med!

Vill du gå in i kyrkan?

Kyrkornas öppettider varierar, så ta en titt här nedan innan du ger dig av. Nämns inte den kyrka du vill besöka, så kontakta gärna oss. carljohans.forsamling@svenskakyrkan.se eller ring tel: 031-7319200.

Carl Johans kyrka stängd för renovering

Under 2024/2025 renoveras kyrkan och är därför helt stängd. Under tiden firas gudstjänster i församlingshemmet, och i S:ta Birgittas kapell och Kungsladugårds kyrka.

Öppettider för Masthuggskyrkan

Vi har öppet alla dagar 10-16 (utom tisdagar till kl. 18 och torsdagar till kl. 14). Välkommen in för att tända ett ljus, upptäcka kyrkorummet eller bara sitta en stund. Gudstjänst firas söndagar kl. 11.

Öppettider för Högsbo kyrka

Kyrkan är öppen måndag–torsdag kl. 9–15 och fredag kl. 9–12. På söndagar är kyrkan öppen i samband med gudstjänsten kl. 11.  Välkommen in för att tända ett ljus eller bara sitta en stund.

Öppettider för Oscar Fredriks kyrka

Kyrkan är öppen vardagar kl. 9–15.
Söndagar kl. 17 firar vi Oscar Fredriksmässa. Välkommen!

Vy från Masthuggskyrkan, första av flera utsiktsplatser längs pilgrimsleden Göta älv.

Pilgrimscentrum i Göteborg

Vi vill väcka din nyfikenhet och inspirera till uppbrott, möten och utmaningar. Vi är en del av Masthuggs församling, välkommen hit!

Några personer sitter på kanten på Järntorgets fontän.

Lunchvandring

En torsdag i månaden ses vi för en timmes promenad i centrala Göteborg. Gör oss sällskap!

Vandringsleder kring Göteborg

Vandra på egen hand på leder i och omkring Göteborg.