Foto: Ikon

Det här går din kyrkoavgift till

När du är medlem i Svenska kyrkan betalar du kyrkoavgift. Den gör att vi i Bromma församling kan bedriva vår verksamhet. Läs mer om allt vi gör.

Så här mycket betalar du i Bromma församling

2021 ligger kyrkoavgiften i Bromma församling på 0,715 procent av taxerad inkomst. Det vill säga 71,5 öre av varje intjänad hundralapp går till Svenska kyrkan.

Kyrkoavgiften består av två delar:

• Församlingsavgift till Bromma församling. Församlingsavgiften fastställs av kyrkofullmäktige. I Bromma går 69 öre av varje intjänad hundralapp till församlingen.
  • Stiftsavgift till Stockholms stift. Stiftsavgiften fastställs av stiftsfullmäktige. I Stockholm går 2,5 öre av varje intjänad hundralapp till stiftet.

I det lila fältet längst ner på sidan kan du räkna ut hur mycket du betalar i kyrkoavgift varje månad.

Det här går din församlingsavgift till

Vi förvaltar kyrkoavgiften så att den gör gott för så många som möjligt. Bromma församling har bland annat:

Du stödjer även en församling som:

• Vill förmedla hopp till den som drabbas av sorg och smärta. Vi har sorgegrupper och möter personer i enskilda samtal.
  • Vill vara med och uttrycka den glädje man känner över att ha fått barn eller funnit en partner.
  • Tillsammans med andra goda krafter vill vara med och bygga ett så bra och tryggt samhälle som möjligt.

Och det finns så mycket mer att upptäcka – våra gudstjänster, konfirmandarbete, grupper och aktiviter för människor i olika åldrar där man får växa, utvecklas och vara den man är.

Vill du veta mer om oss och vilka aktiviteter som finns. Tveka inte att kontakta oss, du hittar kontaktuppgifter här. Vi annonserar dessutom varje vecka vårt kalendarium i Mitt i Bromma och du som bor i församlingen får vår församlingstidning Brommabladet flera gånger per år.

Tack för att du bidrar!

Begravningsverksamheten är obligatorisk

Om du är folkbokförd i Sverige och har en inkomst måste du betala begravningsavgift. Begravningsavgiften finansierar krematorier, begravningskapell och begravningsplatser.