Foto: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmation 2023/2024

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt. Är du nyfiken på dig själv och din omgivning? Bli konfirmand!

Välkommen till konfirmation

- du som är född 2009 eller går i 8:an under läsåret 2023/2024.

Vi tror att konfirmation är något för dig! Du får åka på läger, lära känna kompisar och uppleva saker som är roliga, utmanande, annorlunda och spännande. Och du får en chans att prata med andra om sådant som du tycker är viktigt - kärlek, Gud, vänskap och livet - ja, allt mellan himmel och jord. I Boden har vi olika konfirmationsalternativ - alla är gratis!

Du är inte ensam om att fundera över livet

Konfirmation handlar bland annat om att prata om små och stora frågor tillsammans med andra. Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet.

Konfirmation handlar om kristen tro. Och kristen tro handlar om ditt liv och dina frågor. Som konfirmand får du prata om livets små och stora frågor tillsammans med både jämnåriga och äldre. De som leder konfirmationen är präster, pedagoger, diakoner, musiker och unga ledare och de är nyfikna på dig och vad du funderar på. Inga frågor eller funderingar är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill.

Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. För många blir konfirmandtiden en chans att utforska både sig själv och andra, att få testa sina åsikter och värderingar.

Anmälan öppnar den 24 augusti!

Läs mer om de olika alternativen nedan:

Konfirmation i liten grupp

För dig som går i särskola eller känner dig mer hemma i en mindre grupp med regelbundna träffar. Erbjuds och anpassas utifrån de behov som finns. Kontakta konfirmandsamordnare Anna Karlsson, 0921-775 31, anna.karlsson@svenskakyrkan.se, för mer information.

Vuxenkonfirmation

Känner du en längtan efter att konfirmeras? Kanske blev det aldrig av när du var i tonåren? Du har möjlighet att konfirmeras även som vuxen/äldre ungdom. Kontakta konfirmandsamordnare Anna Karlsson, 0921-775 31, anna.karlsson@svenskakyrkan.se, för mer information.

Mer om konfirmation på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.