Arbeta med oss

Vill du vara med och göra skillnad och samtidigt forma framtidens kyrka? Svenska kyrkan i Boden behöver både volontärer och anställda för att kunna bedriva verksamhet i alla de lokala kyrkorna.

Att arbeta i Svenska kyrkan innebär att arbeta för något man tror på. Församlingarnas huvuduppgift handlar om gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Men det finns också yrken inom kyrkomusik, församlingspedagogik, administration och förvaltning. Svenska kyrkan har också ett stort engagemang i socialt arbete.

Svenska kyrkan i Bodens kaffevagn.

Ideellt arbete

Du vet väl att du kan engagera dig i Svenska kyrkan? Du kan hjälpa till regelbundet om du vill, eller vid ett enskilt tillfälle. Du gör det du vill, orkar och kan. Du behövs här!

En liten flicka tar emot nattvarden.

Skulle du vilja vara kyrkvärd?

Kyrkvärden har en viktig roll i gudstjänstfirandet. Han eller hon är församlingens representant, och är tillsammans med präst och musiker med och utformar gudstjänsten. Att vara kyrkvärd har i Sverige länge varit ett ärofyllt och viktigt uppdrag, och är så fortfarande.

En vattenkanna som vattnar blommor på en kyrkogård.

Lediga jobb

Här lägger vi ut alla lediga tjänster inom Svenska kyrkan Boden. Välkommen till planetens varmaste, närmaste och roligaste arbetsplats!

Några personer sitter runt ett bord med böcker och skrivblock.

Yrken och utbildningar i Svenska kyrkan

Inom Svenska kyrkan arbetar många präster, diakoner, kyrkomusiker och församlingspedagoger. Men vad gör en diakon egentligen? Och hur blir man kyrkomusiker?

En kyrkoorganist använder orgelns fotpedaler.

Lediga jobb i församlingar, pastorat och stift i Sverige

På församlingarnas webbplatser finns lediga jobb inom yrken som bland annat präst, diakon och församlingspedagog.

En kvinnlig präst pratar i telefon utanför ett sjukhus.

Arbeta utomlands

Välkommen att söka en tjänst i någon av Svenska kyrkans utlandsförsamlingar!