Foto: Johan Skoglund

Kyrkfönstret

Här hittar du det senaste numret av tidningen Kyrkfönstret. Passa även på att tycka till om innehållet.

En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.

En vän i sorgen

När man saknar någon kan det vara skönt att få prata med någon som förstår. I senaste numret av Kyrkfönstret möter vi diakonen Annika Berglund och prästen Erik Ziewersson, som till hösten ska leda en sorgegrupp.

Ung man står vinterklädd utomhus.

Det är rätt tragiskt på det sätt som man har rustat ner här

Johan Nevanperä kommer att gå från volontär till militär. Nu väntar en 15 månader lång värnplikt för den unge bodensaren. - Ett nytt steg för mig, säger 19-åringen.

Kvinna tar mat vid en uppdukad buffe. I bakgrunden syns ytterligare en kvinna.

De vill så ett frö hos alla kyrkor i Boden

I Kanada har FN haft en stor konferens om biologisk mångfald. I Matteuskyrkan i Boden vill man dra sitt strå till stacken genom projektet Mångfaldens trädgård. Häng med på en träff!

Fler artiklar ur Kyrkfönstret

En vän i sorgen

Trädgårdstips från proffsen!

Publicerad:

Bakom kyrkogårdarnas frodiga gräsmattor, trimmade kanter, prunkande blommor och välansade häckar ligger mycket arbete och lång beprövad erfarenhet. Här får du tips och trix från experterna som sommar efter sommar lägger ner själ och hjärta på att göra våra kyrkogårdar till fina platser att besöka.

50-åring som för samman kulturer

Publicerad:

Söndagen den 4 juni hålls 50-årskalas på Prästholmen i Boden. Då fyller Rörvikskyrkan jämnt. "Det är 46 år sedan jag kom hit och Rörvikskyrkan är mitt andliga hem", säger ordföranden Håkan Eriksson.

Klimatet

Publicerad:

Det finns inga enkla svar på livets svåra frågor, men i en serie artiklar kommer vi åtminstone att försöka oss på att ge dig några ledtrådar. Den här gången handlar det om klimatet. Människan är en del av evolutionen. Vi är djur bland djur. Samtidigt är vi skapade till att vara Guds avbild och vi har ett särskilt ansvar att värna jorden.

De vill så ett frö hos alla kyrkor i Boden

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.