Svenska kyrkan i Bodens kaffevagn.

Ideellt arbete

Du vet väl att du kan engagera dig i Svenska kyrkan? Du kan hjälpa till regelbundet om du vill, eller vid ett enskilt tillfälle. Du gör det du vill, orkar och kan. Du behövs här!

Det händer en hel del i våra kyrkor under veckorna, allt ifrån körsång och barnverksamhet till luncher och gudstjänster. Att vara ideell innebär att du engagerar dig och hjälper till i en verksamhet utan att få betalt för ditt uppdrag.

Ideellt engagemang är givande på många sätt – både för dig och för andra. Fundera på vad just du vill få ut av ditt ideella arbete och vad som motiverar dig. En frivilliginsats är ett utbyte och det ska kännas bra både för dig och för dem du stöder med din insats.

Var kan du tänka dig att göra en insats?

Fyll i vår intresseanmälan, så kontaktar vi dig.

GDPR och behandling av personuppgifter

GDPR bestämmer hur offentliga myndigheter, organisationer och företag får behandla personuppgifter. Här kan du läsa om hur vi inom Svenska kyrkan Boden behandlar dina personuppgifter.

Läs mer om våra olika verksamheter

Ett barn gapskrattar i sin mammas knä.

För barn

Babysång, pyssel, lek, körsång, utflykter och mycket mer. Vi anordnar kostnadsfria dag- och fritidsaktiviteter för barn i alla åldrar.

För ungdomar

Svenska kyrkan i Boden har en stor och levande ungdomsverksamhet och vill att alla ska känna sig välkomna!

En blond kvinna dricker kaffe.

För vuxna

Vill du möta andra människor för att tala om allt som hör livet till? Hos oss hittar du caféer, körer, mångkulturella mötesplatser, och andra slags verksamheter för vuxna.

En liten flicka tar emot nattvarden.

Gudstjänst

Gudstjänsten är en plats där vi får möta Gud och varandra, och i Svenska kyrkan Bodens kyrkor firas gudstjänster av olika slag, för olika åldrar på olika dagar och tider. Här finns utrymme för livet som helhet och allt som definierar oss som människor.

Riavagn, altare, kärran, bred,

"Kärrans teologi"

Utgår från altaret, från korset och sänds vidare ut i världen. "Den som älskar Gud bör se till att skapa eller bevara en plats där det går att finna Gud".

Några unga kvinnor sitter och fikar utomhus.

Du behövs

Svenska kyrkan behöver dig, precis som du är. Du behövs när församlingen möts till gudstjänst och gemenskap. Du kan hjälpa till som volontär i din församling eller åka på utbyte i ett annat land. Du kan också ge en gåva. Och du – välkommen som medlem i Svenska kyrkan om du inte redan är det.