Foto: Bjärke församling

Bibeläventyret

Vi erbjuder alla fjärde och femteklassare (samt en del 3or och en del 6or) i Bjärke församling att få vara med om Bibeläventyret.

När man går i fyran har man fått hela gamla testamentet berättat för sig.  Skapelse syndafall, genom patriarker och Egypten, Mose, domarna, David och kungarna, profeterna och den långa tystnaden som avslutar GT tiden. Barnen engageras i berättelserna genom att spela upp små dramer och öppna bibelböcker med överraskningar. Under de 4,5 timmar som äventyret pågår får de också lite trolleri och en present. När vi kommer till slutet av de 4,5 timmarna så kan de berätta sig med hjälp av 50 rörelser som röd tråd, genom hela gamla testamentet. I årskurs 5 kommer vi tillbaka och då är det nya testamentet som gäller. Nu berättas Hela Jesu liv med alla underverk, Gyllene regeln som rap-låt. Men vi fortsätter efter himmelsfärden och pingst och berättar om kyrkans första tid, alla breven och till slut kort om uppenbarelseboken.

Det här arbetet utgår från ekumeniska rådet och vi som får vara ute och berätta tycker det är fantastiskt roligt. Att se hur barnen uppslukas av berättelserna, hur nästan alla hela tiden vill vara med och spela dramer och öppna böcker. Och det fantastiska att se hur fort de lär sig och snappar det man säger. I nittio minuter åt gången utan rast är de engagerade.

När barnen själva ska utvärdera skriver de bl.a. :

”Allt var bra!”   ” Jag vill gärna prata mer på dramat”, ”Kom tillbaka snart” ” Jag tror inte ens på sånt, men dramat var bra”  ”Jag tyckte att lyssna var det bästa”  ” Allt var grymt!”

Bibeläventyret har funnits i 10 år i Sverige och totalt har över 8000 bibeläventyr gjorts.
Det är svenska bibelsällskapet som är huvudman för arbetet som är utformat efter läroplanen i skolan. Tonvikten ligger just på att berätta historierna.

Förmodligen får barnen kunskap som inte ens deras föräldrar har eftersom vi också berättar om de 11 böcker som sedan år 2000 ingår även i den svenska översättning, de som kallas apokryferna och som berättar bla om de åren (ca 400) som inte gamla testamentet berättar om.

Länk till bibeläventyrets hemsida:  www.bibelaventyret.se

Foto: Bjärke församling