Foto: Magnus Aronsson /IKON

Regnbågsnyckeln

Regnbågsnyckeln är en HBTQ-märkning som visar att förtroendevalda och medarbetare i en församling genomgått processmodellen Regnbågsnyckeln - för en mer inkluderande kyrka och har vilja att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet.

Processen består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion vilket leder fram till att församlingen efter utförd process och utarbetade mångfaldsvisioner får ta emot märkningen Regnbågsnycklen.

Västra Vingåkers och Österåkers församlingar startade processen under januari 2020. Målet har varit att ta emot Regnbågsnyckeln under festliga former, men tyvärr har det fått skjutas på framtiden pågrund av Covid-19. Förhoppningen är att den ska kunna överlämnas under våren 2021. Håll utkik här på hemsidan och på Facebook!

Vill du läsa mer om Regnbågsnyckeln och hur Svenska kyrkan jobbar för mångfald och mot diskriminering, klicka här!