Foto: Alex & Martin /IKON

Att gifta sig är en av livets viktigaste och gladaste händelser.

Att två människor väljer att dela varandras liv är stort. Ni har funnit varandra och mer och mer insett att ni två är ämnade för varandra.Vigselgudstjänsten får bli mer än ett minne för er. En kraftkälla för kommande dagar.

Var äger vigslarna rum?

Västra Vingåkers kyrka, Österåkers kyrka och Högsjö gårds kapell är de vanligaste platserna för vigsel i våra församlingar. Om ni har önskemål om att vigas på något annat ställe, exempelvis i hemmet eller på en vacker plats i naturen, så går det också bra.

Boka vigsel

När ni bestämt er för att ni vill gifta er så bör ni ta kontakt med vår församlingsexpedition på telefon 0151-141 00.
Det är viktigt att ta kontakt i god tid särskilt om ni vill ha en speciell dag eller tid.

Hindersprövning

För att ingå äktenskap behöver man en godkänd hindersprövning. Intyget beställs hos Skattemyndigheten och lämnas före vigseln till vigselprästen. Hindersprövningen är giltig i fyra månader och ska vara giltig på bröllopsdagen.

Foto: Patrik Häggqvist

Österåkers brudmarsch

Österåkers socken har en alldeles egen bröllopsmarsch som ibland spelas på bröllop och i andra sammanhang i våra församlingar.

Enligt sägnen så är brudmarschen skriven av Ivan Petrej 1726 till Erik Giers och Eva Amalia Palbitzki’s bröllop. Läs hela sägnen om deras kärlekshistoria.

Du kan lyssna på en inspelning där Frida Enblom och Ingegerd Fredman framför brudmarschen på fiol, men det är också vanligt att den framförs på orgel.

Österåkers Brudmarch Ladda ner
Österåkers Brudmarsch
Österåkers brudmarsch nedtecknat av Millersta-Kal efter spelmannen Boström från Floda, från Svenskt Visarkvis samlingar. Foto: Svenskt Visarkiv, Folkmusikkommissionens notsamling och Musikmuseets spelmansböcker