Foto: Emma Dahlbäck /IKON

Konfirmation

Du som är nyfiken på vad kristen tro innebär. Du som vill vara med på en inre upptäcktsresa. Du som vill fundera över vem du själv är. Du som vill åka på läger, sova över i kyrkan. Du som vill sjunga, fika, skratta, prata, bara vara och be. KOM OCH VAR MED!

Konfirmationsgudstjänst
Konfirmationsgudstjänst Foto: Magnus Aronsson /IKON

Varför ska man konfirmera sig?

Du är nyfiken på vad kristen tro innebär.
Du vill vara med på en inre upptäcktsresa – som ger möjlighet att tillsammans med vuxna och kompisar söka svar på frågor om livet och om Gud.
Du vill fundera över vem du själv är och vad du tror på genom samtal, undervisning, gudstjänster och läger.

Vad menas då med konfirmation?

Konfirmationen är en möjlighet att lära känna dig själv och Gud. Du får i konfirmationen säga ja till Gud och bekräfta ditt dop. I kyrkans språk har ordet konfirmera en dubbel innebörd, samma som i engelskans confirm. Det betyder både att bekräfta och ”att ge någon styrka”.

Konfirmationen bekräftar Guds kärlek till dig, som människa och som döpt. Gud är nära och ger kraft att leva. Den som inte är döpt kan bli det under konfirmandtiden.

Vad gör vi under konfirmationstiden?

Vi pratar, arbetar med färg och form, med drama, dans och foto, vi skriver, sjunger och spelar. Vad vill du själv göra? Kom gärna med idéer. Vi vill veta vad Du är intresserad av!

Under konfirmationstiden åker vi också på läger samt sover över i kyrkan en natt.