Foto: Emilia Lindstrand

Ung ideell

I Ljungarum är Lisa en välkänd ängel.

Jag vill ge glädje och sällskap till den som inte får så många besök, jag vill inte att de ska vara ensamma.

Lisa Wahlberg

Lisa vill ge glädje och tid

Lisa Wahlberg går nu fotbollsgymnasium i Kalmar och är uttagen målvakt i U-landslaget i damfotboll. Men hjärtat bor i Ljungarums kyrka i Jönköping.

Vi möter Lisa Wahlberg vid Ljungarums sommarcafé. Denna gång har hon med sig Ulla-Greta i rullstol. De är väl bekanta med varandra och Lisa har följt med henne till vallokalen, på promenader och till diverse träffar i kyrkan. När de vill fira ordentligt tillsammans, hämtar de hem hamburgare och pommes.

- Vi hörs ju på telefon någon gång varje dag i alla fall, säger Lisa och fortsätter:
- Jag vill inte att någon ska känna sig ensam, det är så viktigt att människor har något att se fram emot och någon som besöker dem!

När Lisa Wahlberg började som konfirmand i Ljungarums kyrka frågade diakonen vid upptakten om någon ville följa med till flyktingboendet Oskarshall för att vara med på språkcafé. Lisa och hennes mamma följde med. På flyktingboendet bodde både unga vuxna och barnfamiljer i en före detta bilhall: med korrigerad plåt som tak och väggar, bajamajor på rad och oljefläckat betonggolv. Lisa och hennes mamma kom dit varje vecka, eftersom de såg hur mycket det betydde för både barn och vuxna att någon ville vara där, öva svenska och leka med barnen. Lisa tog med sig både morfar och farmor, mormor och andra. Under de två år Oskarshall tjänade som flyktingboende var Lisa och hennes mamma trogna besökare i språkcaféet.
- Det är ju inte lätt att komma hit efter att ha tvingats fly och inte veta om man får stanna och inte kunna språket, säger Lisa och tillägger:
- Det gav så mycket att vara där! Att få möta fantastiska människor med otroliga berättelser. Det var där jag började engagera mig och sen har det bara vuxit.

Oskarshall är sedan en tid stängt och vissa vänner har fått egna lägenheter.
-  Vi har fortfarande kontakt med flera av dem vi mötte där, och vi brukar bjuda hem dem när vi firar kalas eller har middag hemma. Det är så viktigt att de får möta fler svenskar och får fler kontakter, säger Lisa och fortsätter:
- Det är så härligt att se hur de kämpar, att de har lärt sig så mycket svenska och verkligen försöker komma in i samhället och få jobb. De visar verkligen att de vill vara här!

Det uppstod ett akut behov av värdfamilj för två unga costaricaner i projektet ”ung i världsvida kyrkan”. Självklart sa familjen Wahlberg att de kunde bo tre veckor hos dem, även om ungdomarna inte behärskade ett enda ord engelska och värdfamiljen inte kunde spanska:
– Det blev tre veckor av fyllda av google translate men det gick ju fint det också, säger Lisa ödmjukt.

Lisa har just flyttat till Kalmar för att gå fotbollsgymnasium, hon är uttagen som målvakt i U-landslaget. I Ljungarum är hon bland barnen känd som fotbollstränare och lägerledare och av de äldre känd som en ängel som kommer på besök och delar bänk i kyrkan.

- Jag tycker så mycket om människorna i Ljungarums kyrka! Alla är så fantastiskt fina! Och kyrkkaffet är alltid himla trevligt, berättar Lisa. Oftast hämtar hon upp minst en av de äldre med rullator som bor längs vägen mellan hemma och kyrkan. Efter gudstjänsten följer hon dem hem igen.

- Det var under konfirmationsåret jag lärde känna de som går i kyrkan, började prata vid kyrkkaffet och så. Sen har jag så klart velat träffa dem mer och fortsätta komma hit och fira gudstjänst.
- När de äldre inte får så många besök av barn och barnbarn är det ju tråkigt för dem. Jag vill inte att de ska känna sig ensamma och tänka mörka tankar. Hemtjänsten är kanske de enda mötena de har med andra på en hel dag, och hemtjänsten hinner inte stanna så länge eller lyssna på deras berättelser. Men jag kan ju göra det!, säger Lisa.

Att 16-åringar ägnar sin fritid åt soppluncher och gudstjänster är inte alltför vanligt. Varför gör Lisa det?
- Man blir ju glad av att umgås med dem, de ger en massa glädje. De har mycket att berätta! Jag vill inte att de ska vara ensamma. De mår bättre av frisk luft och att komma ut och träffa andra. Det vet man ju själv att de blir tråkigt om man inte har något att göra. Vi hade med Ulla-Greta på kalaset när min bror fyllde år, det var kul!

I Lisas liv ryms både hårdträning i fotboll och långsamma promenader med pensionärer.
- Jag vill leva på fotbollen men jag vill också jobba med äldre eller barn. Det är svårt att bestämma sig. Kanske vill jag bli barnsjuksköterska, säger Lisa.

Vid dagens sommarcafé i Ljungarum navigerar Lisa smidigt mellan bord och rullatorer, häller kaffe, busar med små barn och kramar om de äldre. När caféet är slut springer hon först hem med Sune och hämtar sedan upp Ulla-Greta och kör hem både henne och rullstolen.

Nu har Lisa flyttat till Kalmar. Där hoppas hon hitta nya goda sammanhang, ny församling och möta nya människor. Bor du i Kalmar har du alltså nu chansen att råka på en riktig ängel!

Till dig som vill veta mer

Traineeprogram - För dig som är ung och vill prova på att arbeta i församling i Svenska kyrkan under ett år finns Trainéeprogrammet. Läs mer på sidan om trainee.

Ledarutbildningen Ung & kallad - I framtidens kyrka behövs goda ledare och därför finns en utbildning som stöd till församlingen i arbetet att utbilda unga människor till tjänst i kyrkan.

Traineer 2023-2024

Trainee 2022-2023

Tolv traineer är anställda i församlingar i Växjö stift under 2022–2023.

Koakb Al-Masuodi är integrationssamordnare i Hyltebruks pastorat.