Foto: Ellen Ekström

Anställd medarbetare

Ylva arbetar som husföreståndare vid Östrabo.

Församlingar är varmt välkomna att kontakta mig om de vill komma hit och t.ex. förlägga en planeringsdag här. Det finns också möjlighet till guidning av grupper på Östrabo.

Ylva Hagberg, husföreståndare

– Är det verkligen jag som får arbeta i den här vackra miljön och ta hand om den?
Det är en fröjd för ögat och ger ro i själen. Så beskriver Ylva känslan för sitt nya arbete.

Tidigare har Ylva arbetat som pedagog inom barnomsorgen, och de senaste fyra åren i Söraby församling som pedagog och värdinna. God vana finns hos Ylva att ta hand om både miljöer och människor i olika åldrar. – Jag är en glad person, som gillar att umgås med människor. Mötet med människor är verkligen det som berikar mig mest i livet.

På Östrabo har husföreståndaren ansvar för den offentliga delen. Det innefattar ett tiotal rum och salonger. En av Ylvas främsta uppgifter är att servera olika sorters förtäring. – Det kan vara förmiddagsfralla med kaffe/te, lunchservering och på eftermiddagen kaffe/te med kaka. Det förekommer även större middagar vid flera tillfällen på året. Till Östrabo kommer många olika grupper och det är viktigt med mat. Jag samarbetar med två cateringrestauranger samt ett bageri och jag beställer och köper in närproducerad och ekologisk mat i så stor utsträckning som möjligt. Församlingar är varmt välkomna att kontakta mig om de vill komma hit och t.ex. förlägga en planeringsdag här. Det finns också möjlighet till guidning av grupper på Östrabo, berättar Ylva.

Första månaderna i den nya tjänsten har gått åt till att känna in och försöka landa i vad uppdraget som husföreståndare innebär, något som kan ta ett tag till tror Ylva. Spontanitet och flexibilitet har varit väldigt viktigt och det är också något som finns naturligt hos Ylva.

– Jag söker mig ofta till nya situationer och aktiviteter just för att jag ska få chans att träffa och lära känna nya människor. Jag är bland annat med i en aktivitetsgrupp genom Facebook där vi är runt 50 medlemmar. Jag känner några väl, men det är många som jag inte har träffat och några av oss, däribland jag, är lite mer drivande. Det kan bjudas in till aktiviteter som till exempel samtalspromenader, fika, filmkvällar, grillning ute i naturen, båtturer och badminton mm. Man vet inte från gång till gång vilka som kommer med och det är just det som är väldigt kul, tycker Ylva.

Text tagen ur artikeln Ylva Hagberg berättar om nya rollen, Kyrkans Tidning nr 3 2020 av Ellen Ekström.

Läs hela artikeln från Kyrkans tidning här.

DIN UPPGIFT I SVENSKA KYRKAN

I Svenska kyrkan och i Växjö stift finns många olika yrkeskategorier som man först kanske inte tänker sig, där husföreståndare är en. Det finns också ideella medarbetare, förtroendevalda, receptionister, vaktmästare, ekonomer, skogsarbetare, administratörer med flera.

Välkommen att söka din uppgift!

Zackarias Hort, Sofia Olesen och Emil Welin vid skolans lunchbön i Ceciliakapellet.

En klass med blivande kyrkvaktmästare

Landets enda utbildning för kyrkvaktmästare finns på Oskarshamns folkhögskola. Här får eleverna lära sig om sammanhanget de kommer att arbeta i och ta del av värdefull kunskap. Och så har de väldigt kul också!

Din uppgift

I kyrkan behövs ideella, anställda och förtroendevalda. Du behövs också, med det du kan och den du är! Se en film om att hitta sin väg till Svenska kyrkan och läs mer om det som kan bli din uppgift.

Lediga tjänster

I Svenska kyrkan och i Växjö stift finns många olika yrkeskategorier. Välkommen att söka din uppgift!

Profilyrken

Måns är präst i Markaryds församling.