Ledig Kyrkoherdetjänst

Nu söker Valdemarsviks-Ringarums pastorat en ny kyrkoherde!

I sydöstra Östergötland, några mil söder om Norrköping, ligger Valdemarsvik och Ringarum i vacker skärgårdsnatur.

Kyrkoherdetjänsten i Valdemarsviks-Ringarums pastorat blir ledig under hösten

Här får du ansvar för ett lagom stort pastorat (ca 7.700 invånare) med två levande församlingar, ett 25-tal engagerade anställda och många ideella som vill ta ansvar.

Vi vill ha din ansökan senast 1 augusti 2021.

Ytterligare information om pastoratet

Pastoratet omfattar tre större tätorter: Valdemarsvik, Gusum och Ringarum och de omkringliggande landsbygdssocknarna Gryt, Tryserum och Östra Ed. Inom pastoratet finns Gryts skärgård och norra delen av Tjusts skärgård med många öar och fritidsboende.

Pastoratet består av två församlingar, Ringarums i den norra delen och Valdemarsviks i den södra delen. Det finns totalt 6 kyrkor och 3 kapell. Varje söndag firas oftast tre gudstjänster/mässor: två på förmiddagen och en på eftermiddagen. Dessutom firas musikgudstjänster och andakter på vårdhem. På sommaren firas också många friluftsgudstjänster, både i skärgården och på fastlandet.

Församlingslivet präglas av ett sockentänkande, där varje socken ges utrymme att forma och utveckla sin gudstjänstgemenskap och sitt församlingsliv. Vi tror på närhetsprincipen i församlingsbygge och vi har den mindre enhetens styrka i korta beslutsvägar. Centrum är där två eller tre eller många är samlade i Jesu namn.

Kommande kyrkoherde kommer att få vara med och forma församlingarnas framtida visioner i en ny församlingsinstruktion och lokalförsörjningsplan.

Kyrkoherden leder all verksamhet, men kyrkogårds- och fastighetschef har delegerat ansvar för kyrkor, kyrkogårdar och fastigheter och dit hörande medarbetare.

Tillträde

Tillträde sker den 1 oktober eller enligt överenskommelse

Kvalifikationer

Du skall vara prästvigd och behörig att tillträda kyrkoherdetjänst.

Du behöver ha körkort och tillgång till egen bil.

Vi vill att du ska dela vår vision om en kyrka med tydlig profil där alla känner sig hemma och värdefulla.

Kontakt och ansökan

Upplysningar om tjänsten lämnas av avgående kyrkoherde Matilda Helg tel: 0123-123 75 eller av kyrkorådets ordförande Torvald Karlsson tel: 0123-230 28

Ansökan vill vi ha senast den 1 augusti 2021 och skall skickas till:

Kyrkorådet i Valdemarsviks-Ringarums pastorat

Kyrkogatan 17

615 31 Valdemarsvik,

eller via e-post till: valdemarsvik.pastorat@svenskakyrkan.se