Foto: Kat Palasi /Ikon

Internationell mission

Kort historik, nutid samt information om aktuell insamling.

Här finns information om aktuell insamling till EFS internationella mission.
Vi samlar också in pengar till Act Svenskakyrkan. Här finns information om aktuell insamling.

------------------------------------------------------------

Så var det dags igen att ge en liten slant
Till EFS mission i fjärran land
I nära hundrasjuttio år
Har vi vart med i Herrens verk
Å knutit många goda vänskapsband

Jo, så är det. Ända sedan EFS bildades i mitten av 1850-talet så har den internationella missionen varit en hjärtesak. Så även för oss i Grisbackakyrkan. Det framgår av bevarade dokument, som finns förvarade på Folkrörelsearkivet i Umeå. Missionärsbesök, missions-auktioner, kollekter till missionen mm, har sedan EFS-föreningens bildande 1921 haft en framträdande roll i föreningens verksamhet.

I vår EFS-förening finns ett missionsutskott som verkar för att stärka medvetenheten om och engagemanget för den internationella missionen. Vårt missionsombud har även kontakt med EFS riks, distriktets och stiftets arbete med mission, bla för att vidareförmedla information.

Grisbackakyrkans insamlingsändamål har de senaste åren varit:
·         Barn i alla länder (BIAL)
·         EFS internationella mission
När det gäller det senare ändamålet har vi överlåtit åt de närmast ansvariga på riksnivå att fördela pengarna dit de bäst behövs

Missionsdagar
Några söndagsgudstjänster varje år uppmärksammar vi det internationella arbetet, förutom med sedvanliga kollekter och kort information, även med brödförsäljning.

Missionsträffar
Våra missionsträffar är numera en del av Öppet Hus verksamhet och infaller ungefär en gång i månaden. Vid dessa träffar står vårt internationella ansvar och engagemang i fokus.

Hitta till Grisbackakyrkan

Grisbackakyrkan är en del av Umeå landsförsamling

Adress
Grubbevägen 4
903 54 Umeå
Busshållplats Hartvigsgatan

E-post  grisbackakyrkan@svenskakyrkan.se
Swish 123 081 06 89
Bankgiro 5613-6732

Så här behandlar Grisbackakyrkan personuppgifter

Koordinater
Latitud 63.834223
Longitud 20.217342
Klicka här för att se en karta>

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Kyrkguiden

Hitta till Svenska kyrkan med hjälp av appen Kyrkguiden, se vad som händer och planera in gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Fira gudstjänst

Du är alltid välkommen att fira gudstjänst! Vi firar gudstjänst vissa dagar för att leva i Guds tjänst alla dagar. Bön och arbete behöver gå hand i hand för att tro och liv ska höra ihop.

Vad händer i kyrkan idag?

I kyrkan finns många möjligheter att hitta ett nytt sammanhang eller fortsätta med något du redan gillar.

Till kalendern