Två vigselringar

Vigsel

Tyresö kyrka är en av Sveriges populäraste vigselkyrkor. Välkommen att boka ditt bröllop hos oss!

Observera att vi släpper tider i kyrkan ett år i förväg. Exempel: 1 juni 2025 släpps bokningsbara tider för hela juni 2026.

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Film: Att gifta sig i Tyresö kyrka

Två av församlingens präster, Anders och Rebecka, går igenom alla praktiska detaljer du behöver veta inför din vigsel i Tyresö kyrka.

Medlemskap i Svenska kyrkan

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men minst en av er behöver vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Tyresö kyrka är populär

Tyresö kyrka är en av Sveriges populäraste vigselkyrkor. Boka därför er vigsel i god tid! Vi släpper tider ett år i förväg. Den första dagen i varje månad släpps tider för hela den månaden året därpå. Boka på webben eller via församlingsexpeditionen. Det går bra att giftas i Tyresö oavsett var du bor och självklart kan man gifta sig i alla våra tre kyrkor.

Vigseln kostar ingenting

Själva vigseln – inklusive kyrka, präst, musiker och vaktmästare – är gratis.

Prästen tar kontakt

Ni får en bekräftelse när bokningen är slutförd. När bröllopet närmar sig blir ni kontaktade av prästen för ett vigselsamtal. Under samtalet pratar ni om vigselgudstjänsten och det praktiska som till exempel musikval.

Såpbubblor och blomblad går bra

Såpbubblor och blomblad går bra nedanför trappan, dock inte inne i kyrkan. Ris och konfetti är inte tillåtet att kasta.

Församlingsexpeditionen

Har du frågor som gäller kyrkotillhörighet eller in- och utträde ur Svenska kyrkan? Behöver du hjälp med att boka tid för dop, vigsel, välsignelse eller begravning? Vill du låna en dopklänning eller hyra en lokal för dopkaffe? Då är du välkommen att kontakta Församlingsexpeditionen! Vi sitter i Bollmoradalens kyrka.

Adress: Kyrkogränd 14, 135 43 Tyresö
E-post: tyreso.forsamlingsexp@svenskakyrkan.se
Telefon: 08-410 937 20

Öppettider: Mån, tis, tors och fre 10.00-12.00 & 13.00-15.00. Onsdag 13.00-15.00
Helgdagar och midsommarafton är församlingsexpeditionen stängd.

Film: Hur ska vi tänka kring musiken?

Ta chansen att låta våra proffsiga musiker tolka er musik vid vigseln. De kan spela i princip vad som helst. Här berättar två av våra musiker Magnus och Ann hur de tänker.

Från Svenska kyrkan

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.