Blårosa färgsprak

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. Dopet är en gåva som visar att vi är älskade av Gud. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Dopet är en fest

Dopet visar att vi är älskade av Gud och vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Det är också en fin tradition som går långt tillbaka i historien. För många blir dopet ett tillfälle att samla familj och vänner.

Vi behöver inte prestera något för att bli döpta. Dopet är en gåva och ett livslångt tecken på att vi omfattas av Guds löften om förlåtelse och villkorslös kärlek. Dopet kan ske när som helst i livet, det finns ingen åldersgräns. Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan och del av den världsvida kyrkan.

Dopet är gratis

Själva dopet – inklusive kyrka, präst, musiker och vaktmästare – kostar ingenting. Däremot tas en avgift ut om du vill hyra församlingssalen för dopkalas.

Ingen åldersgräns

Alla kan döpas, oavsett ålder. Vill du döpas som vuxen? Ta kontakt med någon av församlingens präster. Du hittar kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Församlingsexpeditionen

Har du frågor som gäller kyrkotillhörighet eller in- och utträde ur Svenska kyrkan? Behöver du hjälp med att boka tid för dop, vigsel, välsignelse eller begravning? Vill du låna en dopklänning eller hyra en lokal för dopkaffe? Då är du välkommen att kontakta Församlingsexpeditionen! Vi sitter i Bollmoradalens kyrka.

Adress: Kyrkogränd 14, 135 43 Tyresö
E-post: tyreso.forsamlingsexp@svenskakyrkan.se
Telefon: 08-410 937 20

Öppettider: Mån, tis, tors och fre 10.00-12.00 & 13.00-15.00. Onsdag 13.00-15.00
Helgdagar och midsommarafton är församlingsexpeditionen stängd.

Till dig som är osäker

Församlingens präster svarar gärna på frågor om dopet utifrån ett teologiskt perspektiv, via telefon eller e-post. Ring växeln 08-410 937 00 eller hitta kontaktuppgifter till prästerna på kontaktsidan.

Praktiskt om dopet

I Tyresö kan man döpas i alla våra tre kyrkor. De har olika karaktär. Tyresö kyrka är den gamla högtidliga kyrkan med traditionella träbänkar. I Trollbäckens kyrka och Bollmoradalens kyrka finns lektorg/-rum och möjlighet att göra om möbleringen till en mer nära och intim upplevelse.

Lokal för dopkaffe bokas separat och i mån av plats. Kontakta Församlingsexpeditionen för att hyra någon av våra församlingssalar i anslutning till dopet.

Du får en bekräftelse på mejl när bokningen av dopet är slutförd. När dopet närmar sig blir du kontaktad av din doppräst för ett dopsamtal. Under dopsamtalet pratar ni om dopets innebörd och det praktiska kring dopgudstjänsten som till exempel musikval.

Församlingen har flera dopklänningar för utlåning. För att boka tar ni kontakt med Församlingsexpeditionen. När ni hämtar en klänning tar vi en deposition på 500 kr (som ni får tillbaka vid återlämnandet).

Som fadder tar man på sig ett livslångt uppdrag att vara en förebild, ledsagare och förbedjare för barnet. Det finns ingen gräns för hur många faddrar man får ha (det finns däremot bara plats för fyra namn i dopboken) och man behöver inte ha någon fadder alls – det väljer föräldrarna själva.

Under dopet kommer den som döps att få en dopängel i glas upphängd i kyrkans dopträd. Ängeln är tillverkad i Betlehem där Jesus föddes. En tid senare kommer ni som bor i församlingen att få en inbjudan till en gudstjänst då ni får möjlighet att hämta en egen ängel ur dopträdet. Om ni inte har möjlighet att komma vid det tillfället går det bra att komma när kyrkan är öppen och hämta en ängel, prata med personalen på plats.

I samband med bokningen sparas personuppgifter för att kunna hålla kontakt med er om dopet. Efter dopet förs uppgifterna in i kyrkobokföringen. Faddrarnas namn, men inga övriga personuppgifter, antecknas i Kyrkobokföringen, Kbok.

När ditt barn döps läses namnet upp i en gudstjänst en tid efter dopet. Säg till om du inte vill att det ska göras.

Våra kyrkor och kapell

I Tyresö församling finns tre kyrkor, ett begravningskapell och ett församlingshem.

Film: Om dopet

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

Droppar av vatten som far genom i luften.

Meningen med dopet

Dopet är en helig handling, ett sakrament. Handlingen är helig eftersom vi tror att Gud verkar genom den.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

Efter dopet

Pappa med ett barn på axlarna. Båda skrattar.

Barn & familj

Aktiviteter och gudstjänster för stora och små. I Tyresö församling finns verksamhet och mötesplatser för hela familjen, såväl för de allra minsta som för lite större barn.

Kontakta våra präster