Foto: Okänd fotograf, Bild från Riksantikvarieämbetet

Trollhättans kyrkas historia

Redan 1860 påbörjades bygget av våra vackra kyrka vid Trollhättefallen. Trollhättans kyrka stod färdig 1862 och första kyrkoherden var Magnus Åberg.

Trollhättans kyrka invigdes på tacksägelsedagen 1862 och byggnationen bekostades av Trollhätte Kanalbolag.

Arkitekten bakom Trollhättans kyrka heter Adolf Edelsvärd och han var en mycket duktig arkitekt som är bland annat känd för att ha ritat Hagakyrkan samt både Stockholms och Göteborgs centralstationer.

Adressen till kyrkan är Kyrkbrovägen 1, 461 34 Trollhättan. Du kan också klicka här så ser du var kyrkan ligger i Trollhättan.

Kyrkan är byggd i nygotisk stil och har en säregen tillkomst. Den är en gåva från Nya Trollhätte Kanalbolag och invigdes 1862. Det var dess chef, friherre Nils Ericson, mera känd som järnvägsbyggare, som var den drivande kraften bakom både församlingsbildning och kyrkbygge.
Tornet på kyrkan är 40 meter högt inklusive korset.

Kyrkan har renoverats flera gånger. 1962 kom de färgade fönstren till, ritade och utförda av konstnären Ralph Bergholz. Fönstret ”Herdarnas tillbedjan”, nu på västra långväggen, satt i koret 1896-1962.
1983-84 fick kyrkan sin nuvarande interiör under arkitekten Jerk Altons arbete, med bland annat helt ny färgsättning och delvis ny belysning. Kyrkan fick även kapprum, handikapptoalett och en ny uppgång till läktaren. Senaste renoveringarna ägde rum 2009-2010 då man målade fönstren, tegelstenarna fick nya fogar och långskeppet fick nytt koppartak..

Här finns en broschyr om kyrkan.

Film och bilder under renoveringen av Trollhättans kyrka

Här har du möjlighet at titta på bilder och filmer från renoveringen av Trollhättans kyrka under 2020-2021. Kyrkan återinvigdes 25 april 2021.

Drönarfilm i Trollhättans kyrka

Se filmen i sin helhet

Filmerna ovan är från tiden före renoveringen av Trollhättans kyrka som var klar under våren 2021. Den återinvigdes 25 april 2021 av biskop Åke Bonnier.