Ett barn går längs altargången i en kyrka och bär på ett dopljus.
Foto: Svenska kyrkan Tidaholm

Inför dopet

Inför dopet finns det några bra saker att veta, om bland annat dopsamtal, doppsalmer och faddrar.

Dopsamtal

När dopet är bokat tar prästen kontakt med dig/er och ni bestämmer tillsammans en träff för att prata om dopet, ett så kallat dopsamtal. Då går ni oftast igenom dopgudstjänsten, väljer psalmer och kommer överens om vem som gör vad under gudstjänsten. Det är roligt om föräldrar, faddrar, syskon och andra vill medverka vid dopet.

Doppsalmer

Vid dop finns många psalmer att välja mellan. Svenska kyrkan Tidaholm har ordnat med korta smakprov på några av dessa psalmer, för dig som vill höra hur de låter.

Foto: Johannes Frandsen /Ikon - Förslag och smakprov på doppsalmer

Faddrar

Att vara fadder är något av ett hedersuppdrag. Ett annat namn på fadder är gudmor eller gudfar. Att vara fadder innebär att känna lite extra ansvar för sitt så kallade ”gudbarn”, att ge kärlek och omsorg, be för barnet och uppmärksamma barnets dopdag.

Det är en gåva att förvalta efter bästa förmåga. En fadder måste själv vara döpt. Det är inget tvång att ha faddrar, men det är något fint och värdefullt. Du väljer själv hur många faddrar du önskar.

Dopklänning och dopdräkt

En dopklänning (eller dopdräkt som det också kallas) är en vit klänning till små barn och bebisar, som bärs vid dop. Dopklänningen är lite längre än själva barnet, för att symbolisera att den som döps växer i sitt dop och i sin tro. Till dopklänningen kan du också välja att ha ett sidenband i någon fin färg.

När du bokar barndop hos Svenska kyrkan Tidaholm har du möjlighet att låna en dopklänning till ditt barn. Om du ska döpa dig som ungdom eller vuxen och vill ha på dig en dopdräkt vid dopet så finns det vita konfirmandkåpor att låna.

Det är valfritt att ha dopklänning/dopdräkt, det går också bra att döpas i vanliga kläder.

Om du önskar låna dopklänning eller dopdräkt, kontakta expeditionen i Kyrkans hus.

Närbild på en vit dopklänning med spets och mörkblått sidenband.

Dopklänning och dopdräkt

Vid dop finns det möjlighet att döpas i en så kallad dopklänning/dopdräkt.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Någon sitter vid ett skrivbord bakom en datorskärm och knappar på ett tangentbord.

Information om personuppgifter - GDPR

Svenska kyrkan har hanterat personuppgifter på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt i många hundra år och det kommer vi att fortsätta att göra. Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.

En vit dopklänning med rosa rosett hänger på en metallgrind i kyrkan.

Om ditt barn ska döpas hos Svenska kyrkan Tidaholm

Hur och varför Svenska kyrkan Tidaholm behandlar dina och ditt barns personuppgifter i samband med dop.

En person har vatten i sin hand och häller ner det i en dopfunt.

Om du ska döpas hos Svenska kyrkan Tidaholm

Hur och varför Svenska kyrkan Tidaholm behandlar personuppgifter i samband med dop.