En psalmbok är uppslagen på Gud som haver barnen kär.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Doppsalmer

Vid dop finns många psalmer att välja mellan. Svenska kyrkan Tidaholm har ordnat med korta smakprov på några av dessa psalmer, för dig som vill höra hur de låter.

Lyssna på ett smakprov

För att lyssna på ett smakprov av en doppsalm, klickar du på länknamnet för den psalm du vill lyssna påoch sedan på play-knappen. För att se fler smakprov, klicka på ”Visa fler”.

Om inspelad musik i kyrkan

Från och med 1 april 2019 går det bara att spela CD-skiva eller via iTunes i våra kyrkor. Om inspelad musik önskas i samband med kyrkliga handlingar ska musiken spelas från köpt CD eller iTunes.

Det är tillåtet för en privatperson att ladda ner en låt eller sång från iTunes och spela upp. Svenska kyrkan har avtal med STIM för att spela upp inköpt nedladdad musik. Det innebär att vi kan spela upp nedladdade låtar från iTunes och liknande tjänster.

Däremot kan inte Spotify eller andra tjänster för strömmad musik användas. Detta beror på avtal om STIM-ersättning gällande licenser/royalty till skivbolagen. Vid köp av CD-skiva eller via iTunes så betalas licens/royalty automatiskt vid köpet.

Kom ihåg att ange titel och kompositör i eventuellt programblad. Prata med prästen som ni har kontakt med i förväg så provspelning kan göras.

En präst räcker ett dopljus till en liten flicka. Föräldrarna står bakom.

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Det är en gåva som räcker hela livet. Ja, den räcker faktiskt ännu längre! Det är också en fin tradition som går långt tillbaka i historien.

En prydnadsängel står bredvid ett dopljus.

Dopet

Dopet är en helig handling – ett sakrament. Det som gör dopet så speciellt är att Jesus instiftade dopet och bad oss att döpa.