En kista står framför altaret i Tidaholms kyrka, med ett vitt bårtäcke och en blå, vit och silvrig bård ovanpå.
Foto: Svenska kyrkan Tidaholm

Bårtäcke

I Svenska kyrkan Tidaholm finns ett vackert bårtäcke som kan användas vid begravningsgudstjänster. Bårtäcket används som alternativ till kistdekorationer med blommor.

Bårtäcket kan användas i samtliga kyrkor och lånas ut utan kostnad. Detta bårtäcke är handvävt i en ljus, naturvit färg med inslag av guldtrådar. Ovanpå läggs en vävd bård som kan se olika ut beroende på i vilken kyrka begravningsgudstjänsten är. Bårdarna hör till respektive församling eller kyrka och ska endast användas i dessa församlingar/kyrkor.

Traditionen att använda bårtäcke är gammal och det kräver inte någon dyrbar kista eller dyra blomsterdekorationer.

Bårtäcket är främst lämpat för begravningsgudstjänster med efterföljande kremation. Vid jordbegravning tas bårtäcket av innan kistan bärs ut till graven. Vid avskedet lägger man handbuketterna i en korg på kistan.

I bildspelet längre ner på sidan kan du se olika uppsättningar av bårtäcke med bårdarna för respektive kyrka.

Önskar du bårtäcke på kistan eller har frågor om bårdarna, kontakta:

Expeditionen i Kyrkans hus

Hör av dig till expeditionen om du vill låna bårtäcke eller ceremoniurna, för vidare kontakt.

Kontakta expeditionen

Bilder på de olika uppsättningarna med bårtäcke och bårdar i församlingarna: