S:t Staffans församlingsgård en solig dag med svenska flaggan hissad.
Foto: Tina Linde

Hyra lokal av församlingen

När de inte används till församlingsverksamhet finns möjlighet att hyra lokaler i församlingsgården i Staffanstorp och prästgården i Kyrkheddinge.

Församlingen har några lokaler som går att hyra för sammankomster som t.ex. dopkaffen, minnesstunder och möten. Vi hyr inte ut lokaler till fester eller till organisationer som motverkar Svenska kyrkans syften. Vid dopkaffe i samband med dop i vår församling kostar det inte något att hyra lokal. Vid minnesstund i samband med begravning i vår församling kostar det 400 kr.

Alla lokaler måste bokas i förväg. Ibland är det svårt att hitta lediga tider. För att församlingens verksamhet inte ska hindras kan möten bokas max ett halvår i förväg och kalas (som inte är i samband med dop eller konfirmation) max en månad i förväg.

Om inget annat har avtalats har man tillgång till lokalen endast bokad tid och endast den lokalen samt toaletter och kök. I hyran ingår städning utöver disk, torkade bord och utburna sopor. Tillåtna alkoholhaltiga drycker är cider, öl och vin till maten, men inte starksprit.

Önskemål om extra utrustning (filmduk, projektor, whiteboard, ståbord, overhead, blädderblock eller talarstol) måste meddelas minst en vecka före användningen av lokalen. Eventuell dator tar man själv med, liksom adapter för Apple.

Om ni av särskilda skäl önskar undantag från någon av dessa riktlinjer, kontakta kyrkoherde henric.nilson@svenskakyrkan.se, 0704-21 25 00.

Nyckel hämtas på församlingsgårdens expedition några dagar innan hyresdagen. Observera att det kan finnas flera evenemang i församlingsgården samtidigt, så alla behöver visa hänsyn till varandra.

Församlingsgården i Staffanstorp

I församlingsgården finns följande lokaler:

Staffanssalen

• Rymmer max 200 personer, teatersittning med kopplade stolar
  • Har scen, ljudanläggning med hörslinga, projektor med HDMI
  • Ingen matservering
  • Hyreskostnad: 1500 kr för församlingsbor, 3000 kr för övriga.

Cafeterian

• Rymmer max 98 personer
  • Har enkel ljudanläggning, möjlighet för projektor med HDMI/VGA (bokas separat)
  • Nära till köket. Servis, kyl, diskmaskin och kaffekokare finns. Köket delas med andra.
  • Hyreskostnad: 750 kr för församlingsbor, 1500 kr för övriga.

Publikanen

• Rymmer max 72 personer
  • Har liten scen, ljudanläggning och projektor kan bokas separat
  • Eget pentry med vask, kyl, kaffekokare och servis. Diskmaskin i stora köket.
  • Hyreskostnad: 750 kr för församlingsbor, 1500 kr för övriga.

Matteussalen

• Har enkel ljudanläggning och projektor med HDMI
  • Inget kök, men medhavd mat kan ätas här.
  • Hyreskostnad: 750 kr för församlingsbor (upp till 3 timmar 375 kr), 1500 kr för övriga.

Markussalen

• Projektor med HDMI finns. Portabel ljudanläggning kan bokas separat
  • Sammanträdesmöblering.

Lukassalen

• Projektor med HDMI finns. Portabel ljudanläggning kan bokas separat
  • Sammanträdesmöblering.

Prästgården i Kyrkheddinge

I prästgården finns kök och en samlingssal i vinkel. Möbleringen är vardagsrumsliknande, men extra bord och stolar finns för serveringsmöblering. I trädgården finns en gungställning.

• Rymmer max 40 personer
  • Kök med spis, ugn, diskmaskin, kyl, kaffekokare och servis.
  • Kostnad: 750 kr för församlingsbor, 1500 kr för övriga.