Historiebok

Ivan Pfeifers bok Kyrkor och präster fyller ett tomrum i den lokala historedokumentationen. Genom sitt minutiösa sökande efter och granskande av åldrade dokument har Ivan Peifer kunnat sammanställa mängder av spännande fakta, som här presenteras i en målande och lättföljd berättelse. Så här introduceras boken på omslagets baksida:

Framsidan av boken Kyrkor och präster, med karikatyrbilder av flera präster.
Kulturforskaren och författaren Ivan Pfeifer har skrivit en bok om den spännande kyrkohistorien i Staffanstorp. Den heter Kyrkor och präster - En historisk tillbakablick, S:t Staffans församling

"Trots så många hundra år av kyrko- och prästhistoria finns det inga samlade skrifter om dessa stora historiska rikedomar och det finns mycket att berätta. Brågarps kyrka har till exempel anor ända tillbaka till slutet av vikingatiden och en av Nordens stora nyandliga rörelser har sina rötter i Bjällerups kyrka. Dit kom stora skaror från när och fjärran för att lyssna på kyrkoherden Henrik Schartaus predikningar. Rörelsen består än idag, känd som Schartauanismen. Lunds stift och Lunds stad hedrade honom med en staty som står på Universitetsplatsen och som avtäcktes förra året. De flesta av oss har säkerligen kommit i kontakt med Lutherhjälpen som hjälper människor i nöd och lagt en slant i insamlingsbössorna. Denna numera internationella hjälporganisation började i Staffanstorp genom kyrkoherden Daniel Cederberg som ville hjälpa sina medmänniskor i det krigshärjade Europa.
Det finns med andra ord mycket som vi Staffanstorpsbor kan vara stolta över! "

Boken finns att köpa på församlingsexpeditionen.