En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Samtal och stöd

Kyrkan vill finnas för människor i både glädje och sorg, när livet flyter på och när det är tungt.

Samtala med präst eller diakon

Präster och diakoner har tystnadsplikt och för inga journaler. Om du behöver samtala med en präst eller diakon, kontakta församlingsexpeditionen. Eller kontakta en präst eller diakon direkt.

Jourhavande präst

På helger och nätter kan du kontakta jourhavande präst via 112 kl 21–06.

Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

Diakoner och präster i S:t Staffans församling