Foto: Wesley Tingey/Unsplash

Förtroendevalda

Församlingen styrs av kyrkorådet och kyrkoherden. Kyrkorådet väljs av kyrkofullmäktige som är församlingens högsta beslutande organ. De förtroendevalda väljs av församlingens medlemmar.

Vart fjärde år är det kyrkoval i Svenska kyrkan. Då kan du som är medlem i Svenska kyrkan och har fyllt 16 år rösta. Om du är 18 år får du dessutom ställa upp som förtroendevald. I september 2025 är det kyrkoval igen.

Vad väljer du till i kyrkovalet?

Genom direkta val väljs förtroendevalda till kyrkofullmäktige i Solna församling, stiftsfullmäktige i Stockholms stift och kyrkomötet på nationell nivå.

Om du har frågor om kyrkovalet är du välkommen att mejla solna.forsamling@svenskakyrkan.se

Kontakt förtroendevalda

Om du vill komma in kontakt med förtroendevalda i Solna församling mejla kyrkorådets sekreterare Linda Grafström linda.grafstrom@svenskakyrkan.se eller ring receptionen 08-546 646 00.

En klubba ligger på en psalmbok på bordet.

Kyrkorådet

Kyrkorådet är församlingens styrelse och utses av kyrkofullmäktige. I kyrkorådet ingår även kyrkoherden.

En ordförandeklubba ligger på ett blankt bord.

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är församlingens högsta beslutande organ som beslutar om kyrkoavgiften, församlingens verksamhetsplan och budget. Kyrkofullmäktige väljer kyrkoråd.

Kyrkogårdsutskottet

Kyrkogårdsutskottet ansvarsområde är begravningsverksamheten som finansieras av begravningsavgiften.

Foto på röstkortskuvert. I bakgrunden ser man personer som köar.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 21 september 2025. Informationen på den här webbplatsen rör kyrkovalet 2021 och uppdateras fortlöpande.