Foto: iStock

Visselblåsartjänst

Via en extern tjänst kan visselblåsare rapportera om eventuella missförhållanden och oegentligheter inom Svenska kyrkan i Skövde, utan att behöva oroa sig för negativa konsekvenser.

För Svenska kyrkan i Skövde är det angeläget att riktlinjer, policyer och gällande lagar följs. Vi vill göra det möjligt att tidigt fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden inom organisationen. Möjligheten att visselblåsa spelar en central roll för att värna och främja viktiga värden i ett demokratiskt samhälle, såsom öppenhet och transparens.

Vår förhoppning är att det alltid ska kännas naturligt att vända sig till chef eller någon i ledningen om man uppmärksammat oegentligheter, men eftersom detta ska vara möjligt att göra även anonymt erbjuder vi som komplement en extern visselblåsarkanal tillsammans med Lantero.

Via rapporteringskanalen kan visselblåsare rapportera om missförhållanden och oegentligheter inom Svenska kyrkan i Skövde utan att behöva oroa sig för negativa konsekvenser. Visselblåsningen ska avse missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram. Kanalen ska inte användas för generella missnöjesyttringar.

Vem kan visselblåsa

Alla som på något sätt har insyn i något som kan behöva rapporteras kan använda visselblåsarfunktionen. Du kan vara anställd, tidigare anställd, ideell medarbetare eller på annat sätt ha insyn och information som rör Svenska kyrkan i Skövde, dess anställdas eller förtroendevaldas agerande.

För att garantera din anonymitet, rekommenderar vi dig att:

Använda en dator eller mobil utanför Svenska kyrkans nätverk när du rapporterar, då webbtrafik från arbetsplatsen kan vara spårbar.

Mer information hos Lantero:
Att visselblåsa – vanliga frågor 

Lär dig mera om visselblåsarfunktionen (flera språk)

Vad säger lagen?
Länk till Sveriges riksdag

Visselblåsarfunktion Svenska kyrkan i Skövde

Klicka här för att rapportera

Antagen: 2024-03-12
Datum för upprättande av riktlinjer: 2024-03-11

Bakgrund
Visselblåsning handlar om att uppmärksamma missförhållanden och begreppet har kommit att användas både för larm till media och när man internt uppmärksammar problem.

Svenska kyrkan i Skövde har ett visselblåsarsystem där anställda och andra berörda parter anonymt kan uppmärksamma organisationen på missförhållanden inom verksamheten. Visselblåsarsystemet ligger hos en extern part för att omöjliggöra efterforskning av uppgiftslämnares identitet. Information om kanalen finns på intranätet och externwebben. Det är inte möjligt att identifiera den som står bakom en anmälan och det är därför inte möjligt att verifiera om personen är anställd inom Svenska kyrkan i Skövde. Alla rapporterade ärenden kommer att beaktas.

Syfte
Systemet ska tydliggöra allas ansvar att gemensamt uppmärksamma problem och områden där vi som organisation eller våra anställda inte följer rådande lagar, eller inte fullt ut lever efter våra riktlinjer. Systemet blir också en påminnelse om organisationens ansvar att tydliggöra vilka regler som gäller och vad som förväntas av de anställda. Sammantaget ska visselblåsarsystemet stärka en kultur där problem adresseras och diskuteras.

Vår starka förhoppning är att alla medarbetare ska känna att det är tillräckligt högt i tak för att föra dialoger om problem öppet. Men möjligheten att anonymt lämna tips är ett sätt att visa att ingen ska behöva oroa sig för konsekvenser av att påtala missförhållanden.

Visselblåsarfunktionen är alltså ett komplement och ska inte ses som en ersättning för ett öppet samtalsklimat. Normalt vänder man sig som anställd till närmaste chef eller någon person i ledningen som man känner förtroende för.

Svenska kyrkan i Skövde tillämpar ett totalt repressalieförbud. Det innebär att vi har nolltolerans mot åtgärder ämnade att straffa någon som påtalat missförhållanden – faktiska eller upplevda – så länge agerandet skett i god tro. Medveten smutskastning eller ryktesspridning tolereras dock inte.

Kanalen är avsedd för allvarliga överträdelser, som brott mot svensk eller EU-lagstiftning samt ärenden som kan anses av allmänintresse att de uppmärksammas. Det är sådana ärenden som kommer att hanteras i visselblåsarsystemets definierade handläggningsprocess. Övriga ärenden kommer att hänvisas vidare till lämplig part.

Om systemet
För att systemet ska vara trovärdigt är det viktigt med transparens och tydlighet kring hur vi skyddar användarens integritet. Det är vidare viktigt att hjälpa uppgiftslämnare att lämna så bra information som möjligt. Några aspekter som Svenska kyrkan i Skövde har fäst speciellt avseende vid är:

• Oberoende ärendehandläggning. Ärenden som bedöms vara visselblåsarärenden enligt lagens definition utreds av en särskilt utsedd förtroendegrupp alternativt av extern oberoende advokat.
• Information till användare. Som uppgiftslämnare ska man veta hur man är skyddad tekniskt och vad man själv måste tänka på för att inte lämna för mycket information. Det kan handla om användardata i bilagor, risker med att rapportera från arbetsplatsens nätverk eller risken att avslöja sig genom på vilket sätt man uttrycker sig
• Datalagring. Vi har valt en leverantör med servrar placerade i Sverige. Handlagda ärenden raderas ur systemet så att information inte sparas längre än nödvändigt
• Informationshantering. Ingen känslig information ska skickas via mejl, utan det krävs alltid personlig inloggning för att komma åt och arbeta med ärendeinformation
• Inrapporteringskvalitet. Tydliga frågeformulär hjälper uppgiftslämnare att ge fullständig information som gör ärenden möjliga att utreda på ett bra sätt. Som ett komplement finns möjligheten att korrespondera anonymt med uppgiftslämnaren
• Tillgänglighet. Mobilanpassning av rapporteringssidan är självklart då alltmer kommunikation sker via mobila enheter. En extra poäng med detta är att mobila enheter ofta ligger utanför arbetsplatsens nätverk och därmed under arbetstid är ett integritetsmässigt bra alternativ till arbetsdatorn. Möjlighet att lämna ärenden per telefon erbjuds också

Om handläggningen
Ärenden handläggs av en särskilt utsedd förtroendegrupp alternativt av extern oberoende advokat. Utredning och eventuell rekommendation för åtgärd eller vidare hantering föredras i Skövde pastorats ledningsgrupp av lednings- och planeringssekreterare eller HR.

Om Skövde pastorats ledningsgrupp skulle vara jävig eller om det finns andra skäl till att ovan process inte kan säkra oberoende i handläggningen, så utreds ärendet av extern oberoende advokat som rapporterar till kyrkorådets ordförande eller liknande.

Ärenden som faller utanför systemets syfte kommer avskrivas från visselblåsarprocessen.

Personer som pekas ut i ett ärende informeras om pågående utredning så snart det är möjligt med hänsyn till utredningsarbetet. Vem som står bakom anmälan förmedlas dock inte, även om det skulle vara känt för utredaren.

Efter handläggning raderas ärendet ur databasen. Om ärendet behöver utredas vidare sparas nödvändig information utanför databasen. Informationen förstörs eller anonymiseras så snart det med hänsyn till utredningen är möjligt.

Om en uppgiftslämnare väljer att vara öppen med sin identitet kommer ändå dennes identitet uteslutande att tillgängliggöras för den grupp som utsetts att hantera visselblåsarärenden. Undantaget är om ärendet resulterar i en brottsutredning, då man som uppgiftslämnare kan komma att kallas som vittne.

Utvärderingar och förbättringar
För att visselblåsarsystemet ska vara ändamålsenligt görs regelbundna utvärderingar av hur kanalen används, om berörda personer känner till kanalen, om typen av ärenden stämmer överens med systemets syfte och om rutinerna kring hanteringen fungerar som det är tänkt.

Ansvarig för funktionen
Vid frågor om visselblåsarfunktionen eller systemet kan du alltid vända dig till:
Lednings- och planeringssekreterare:
tina.weghagen@svenskakyrkan.se 0500-476513
alternativt HR, robert.idholt@svenskakyrkan.se, 0500-476510