På nya vägar

Församlingsinstruktionen är det främsta styrande identitets- och måldokumentet för Skövde pastorat. Den visar på vilket sätt och i vilken riktning Svenska kyrkan i Skövde vill ta sig an den grundläggande uppgiften att fira gudstjänst, bedriva under-visning samt utöva diakoni och mission.

I församlingsinstruktionen ingår pastoratets teologiska grund-syn, en omvärldsanalys, en barnkonsekvensanalys, ett pastoralt program samt pastoratets utvecklingsområden för de närmaste åren. Delarna visar på hur Svenska kyrkan i Skövde uppfattar uppdraget att vara kyrka i de sammanhang som är Skövde och Skultorps församlingar, med särskild hänsyn och omsorg om barn och unga; i den tid som är med stora klimatutmaningar och ett spänt världsläge.

Läs och ladda ned På Nya Vägar: