Foto: Sara Andersson

Samtalscafé om fattigdomsbekämpning

Nyhet Publicerad Ändrad

Onsdag den 20 februari var kyrkoherde Mats Björk och diakon Karin Lundberg inbjudna till samtalscafé av S-föreningarna för Piteå centrala och Pitholm Strömnäs.

Kvällens samtal handlade om värderingar och praktiskt agerande i vardagen. Ansvar, begränsningar och möjligheter.

Med i panelen var Anders Lundkvist, kommunalråd, Fredrik Sjömark, socialchef, Thomas Backeström, avd.chef för stöd och omsorg, Mats Björk, kyrkoherde och Karin Lundberg, diakon. Camilla Friberg, socialdemokraterna Norrbotten var samtalsledare.

Camilla ställde frågor till panelen och inledde kvällen med att vända sig till kommunen och få svar på frågor kring lagstiftning, ansvar och vistelsebegreppet. Vilka omfattas av välfärdssystemet?
Fredrik Sjömark och Tomas Backeström förklarade att alla som lever och bor i Piteå omfattas av välfärdssystemet. Kommunen har även ett ansvar för människor som tillfälligt vistas i Piteå men de lyder under vistelsebegreppet vilket omfattar andra skyldigheter och förutsättningar.

Anders Lundkvist pratade om hur socialdemokraterna genom tiderna arbetat för att bekämpa fattigdom och bygga upp ett välfärdssamhälle. Den fattigdom och det tiggeri vi ser idag är en ”nygammal” företeelse som man inte mött i vårt samhälle under några generationer.

Panelen tror att det är därför det berör oss människor så mycket. Det både upprör och oroar oss.

Mats Björk och Karin Lundberg talar om en kristen människosyn och alla människors lika värde, att vi ska hjälpa är självklart men hur är svårare. Han berättar om den diakonala kartläggning som just nu pågår där det framkommer att man idag inte längre kan arbeta förebyggande och långsiktig utan istället handlar det om att ”släcka bränder”.

Ingen i panelen tror på tiggeriförbud utan att det istället handlar om att arbeta tillsammans över gränser och föra öppna samtal hur vi ska möta olika behov i framtiden.

Under kvällen lyfts även hatbrott, vi och dem-mentalitet, den enskildes och samhällets ansvar, samhällets resurser, nationalistiska strömningar, egoism och individualisering. Att vi behöver arbeta på två fronter, akut och långsiktigt. Det är en angelägenhet för oss alla.

Kvällen bjuder inte på några lösningar men alla håller med när Mats Björk talar om att mycket idag handlar om att vi behöver öva oss och erövra ”Vi”. Vi behöver förstå och bredda Vi-et, som vi alla ingår i.

/Sara Andersson

Läs mer i reportage från Piteå Tidningen (öppnas i nytt fönster)