Foto: Whatwolf/Freepik

Ge dig själv en stund i tystnad

Nyhet Publicerad

Meditation i Piteå kyrka startar onsdag 24 januari kl. 12.00. Ge dig själv en stund i tystnad, stillhet och vila.

Nu startar vårens omgång med meditation i Piteå kyrka. Ge dig själv en stund i tystnad, stillhet och vila i en vacker miljö. Vi sitter i meditation 2 x 15 minuter med en liten paus mellan. Introduktion för nybörjare kl. 11.30.

Start: Onsdag 24 januari kl. 12.00.
Piteå kyrka

vad är meditation?

Varje vecka kl. 11.30 kan du komma till Piteå kyrka och få en introduktion. Det betyder att du får hjälp med sittställningen och kan känna dig för om du vill sitta på stol, pall eller kudde. Kl. 12.00 börjar meditationen. Det innebär att vi sitter tysta tillsammans i två pass om 15 minuter vardera. Den som leder meditationen har koll på tiden och visar med tre slag i en klangskål när meditationen börjar och slutar. Mellan de båda passen går vi tillsammans – fortfarande i tystnad – så kallad meditativ gång inne i kyrkorummet. Syftet med den meditativa gången är att få igång cirkulationen och att röra kroppen. I sin helhet tar meditationen ungefär en timme.

Kroppen och sittställningen är av central betydelse i meditation. Att sitta i balans, i kroppens lodlinje och med så lite spänning som möjligt hjälper dig att nå inre och yttre stillhet. Sittställningen gör det möjligt att spänna av och ge utrymme för andningen. Den fria andningen, i kroppens egen takt, ger dig hjälp till stillhet: Du kan tänka att du andas ut oro och andas in vila och frid. Liksom andningen får komma och gå fritt, försöker du även låta tankarna som kommer och går passera utan att fästa någon vikt vid dem eller värdera dem. Det är inte alldeles enkelt. Men övning ger färdighet!

Meditation är också ordlös bön. Att sitta några stycken tillsammans i tystnad i Piteå kyrka är en förunderligt mäktig och fascinerande upplevelse. Vi hjälper varandra att vara närvarande i det som sker. Vi bär varandra genom tystnaden och stillheten. Och mitt i allt detta så öppnar vi även våra hjärtan och innersta rum för Guds närvaro och kärlek.

Välkommen!