Påsk i Linköping

Här hittar du allt om påsken i våra kyrkor.

Påsk i Kärna församling

Välkommen att fira påsk i Kärna församling!

En bukett med påskliljor och rosa tulpaner.

Påsk i Slaka-Nykil

Här kan du se vad som händer i våra kyrkor i påsk.

Appar

Här kan du läsa om några av Svenska kyrkans appar. Kyrkguiden som hjälper dig hitta kyrkor och evenemang, Kyrkan – en interaktiv app för barn i förskoleåldern och utlandskyrkans app.

En påsk för länge sen

När vi kommer in i kyrkan är det i princip helt nedsläckt. Det brinner endast lite ljus här och där. Jag märker direkt att detta inte är en gudstjänst som alla andra, för stämningen är så allvarlig. Studenten Matilda Mossberg delar med sig av sin första påsknattsupplevelse.

Spikar, taggar och nakenrumpor!

– Så här ser vi ut när vi är korsfästa, säger Junie, Louie och Torsten från förskolan Himlaliv som berättar berättelsen om påsken för oss.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet

Påsken dag för dag

Palmsöndag, skärtorsdag, långfredag, påskdag och annandag påsk. Här får du veta vad hände under de olika dagarna under påskveckan.

Varför måste Jesus dö?

Vi dör. Det är en del av livet. En orsak till att Jesus måste dö är för att han var människa. Prästen Karin Thorén funderar över varför Jesus var tvungen att dö.

Allt möjligt om påsken

Varför firar vi påsk på olika datum? Varför äter vi så mycket ägg till påsk? Vad symboliserar påskriset? Vad är stilla veckan? Vad gör man när man dymlar?

Solnedgång mot en kal kvist.

Stilla veckan och påsk

Stilla veckan och påsk rymmer ett drama med vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelserna förändrade livsvillkoren för all framtid.

Vi behöver inte vara bättre än Jesus

Bönen var central för Jesus under påskveckan. Prästen Jonny Karlsson tittar på påsken genom bönens ögon.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.