Varför måste Jesus dö? 

Vi dör. Det är en del av livet. En orsak till att Jesus måste dö är för att han var människa. Prästen Karin Thorén funderar över varför Jesus var tvungen att dö.

Vi kan börja med att fråga: Varför måste vi dö? För att det är en del av att vara människa. Vi är bundna av naturens lagar som säger att våra kroppar inte kan fungera i evighet.

Vi åldras hela tiden och vi drabbas av sjukdomar och olyckor. Vi dör. Det är en del av livet. En orsak till att Jesus måste dö är för att han var människa.

Men varför måste Jesus, Guds son, dö?

En del av mig vill svara: Bara Gud vet. Vem kan svara på frågor om varför Gud gör si eller så? Om vi kunde svara på det vore ju inte Gud GUD. En annan del av mig vill ändå söka svar, för att frågvisheten alltid har varit en del av att vara människa.

Bibeln berättar att relationen mellan Gud och människa inte var hel. Att vi människor vänder oss bort från Gud, inte är så som vi är skapade att vara. För att vända oss rätt, för att laga det trasiga, blev Gud människa.

Ett ord som vi använder för detta är försoning. Med sitt liv och död försonar Jesus människan och Gud. Jesus kom till oss för att visa vad det är att vara sann människa. Vad livet går ut på. Och för att vi skulle/ska förstå att Jesus kom från Gud så dör han och kommer sedan tillbaka till livet igen. Jesus måste alltså dö för att kunna komma tillbaka till livet igen. Och visa att han är från Gud.

Jag tror också att Jesus måste dö för att döden är vår yttersta rädsla. Vår dödsångest binder oss och gör att vi inte lever fullt ut. Jesus visar att Gud finns bortom döden, att Gud är evig och möter oss i evigheten. Med den kunskapen kan vi släppa vår rädsla för döden och våga leva ända in i den.

Ditt kors skall skina för min blick, när sist
jag somnar in, o Herre Jesus Krist.
Då viker natten, morgon bräcker klar.
I liv, i död bliv Herre hos mig kvar.

(Psalm 189)

Karin Thorén, präst 
karin.thoren@svenskakyrkan.se