Allt möjligt om påsken

Varför firar vi påsk på olika datum? Varför äter vi så mycket ägg till påsk? Vad symboliserar påskriset? Vad är stilla veckan? Vad gör man när man dymlar?

Varför firar vi påsk på olika datum?

Påsken infaller på olika datum från år till år men alltid mellan den 22:a mars och 25:e april. Påskdagen räknas ut i relation till vårdagjämningen som är den dag på året där dag och natt är lika långa. På ett kyrkomöte i Nicaea år 325 bestämdes att påskdagen är den första söndagen, efter den första fullmånen, efter vårdagjämningen.

I protestantiska och romersk-katolska kyrkor används den gregorianska kalendern sedan 1500-talet. I vissa ortodoxa kyrkor används fortfarande den julianska kalendern som infördes av Julius Caesar år 46 f.kr. Skillnaden mellan dessa ligger främst i hur man beräknar skottår, vilket gör att de inte ligger i fas med varandra. För närvarande skiljer det sig 13 dagar mellan julianska och gregorianska kalendern.

Varför äter vi så mycket ägg till påsk?

Det finns flera orsaker till att vi äter mycket ägg under påsken. Ägg är en gammal symbol för liv, vilket passar när vi firar att Jesus uppstått från döden. Genom det hårda skalet, en symbol för graven, bryter Kristi nya liv fram. En djup symbol med glimten i ögat är alltså de godisfyllda ägg som många föräldrar gömmer åt barnen.

Under fastetiden före påsk åt många inte ägg. Och när fastan var slut var det vår, en tid på året när hönorna börjat värpa och det fanns mycket ägg.

Påskrisets påminnelse

Påskriset av björk påminner om hur Jesus plågades och torterades när han korsfästes på långfredagen. Traditionen att ta in ris till påsk började i slutet av 1800-talet och tog fart på 1930-talet. Videkvistarna kallas ibland för ”nordens palmer” och påminner om palmsöndagens intåg i Jerusalem.

Palmsöndag och stilla veckan

Veckan före påsk kallas för stilla veckan eller passionsveckan. Det är den sista veckan i fastan och dagarna innan Jesus korsfästs. Stilla veckan börjar på palmsöndagen och fortsätter fram till påskafton. Det är den sista veckan i fastan och dagarna innan Jesus korsfästs.

På palmsöndagen handlar bibeltexterna om när Jesus red in i Jerusalem på en åsna. Då togs han emot som en kung av folket som viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna. Under stilla veckan hålls ofta andakter eller gudstjänster som berättar om vad som hände under de sista dagarna i Jesus liv. Det är ett drama som brukar kallas passionsdramat.

Dymmelonsdagen

Onsdagen i stilla veckan kallas dymmelonsdag. Då bytte man förr i världen ut kyrkklockans metallkläpp mot en kläpp av trä, en dymmel. Då lät klockklangen dovare.

Vad är en sedermåltid?

Bakgrunden finns i Andra Mosebok kapitel 6 vers 6 och 7 och påminner om löftet om Israels befrielse ur Egypten.

Framför varje bordsgäst står ett glas eller en bägare som man dricker ur fyra gången under kvällen: uttågets, räddningens, frälsningens och utkorelsens bägare. Bredvid husfadern står en särskild bägare, profeten Elias bägare. Framför husfadern står sederfatet med t ex:

• tre mazzaus (osyrade bröd)
  • persilja med en liten skål saltvatten eller ättika. Persiljan ska vara ett tecken på vår tacksamhet mot Gud för markens gröda, saltvattnet är möjligen en sinnebild för de bittra tårar våra förfäder i Egypten fällde över sitt elände
  • tunnt skivad pepparrot (bittra örter)
  • Charauses, ett slags kompott av finskurna äpplen, sötmandel, russin, socker, kanel och vin som genom sitt utseende ska påminna oss om den med halm blandade lera som israeliterna i Egypten använde vid tegelbränning eller som murbruket som de använde till de stora byggnaderna.