Foto: Strateg

Nyinflyttad? Välkommen till Örebro!

Här kan du läsa mer om hur vi hjälper dig efter flytt.

En flytt innebär en massa saker. Förändring, blandade känslor och många gånger ett helt nytt läge. När livet mest består av flyttkartonger, eftersänd post och nya grannar kan det vara ganska skönt att få lite hjälp på traven. Eller en stund för sig själv.

Vi finns för dig

Svenska kyrkan i Örebro har öppna förskolor, körer och ett stort café – mitt i stan. Det är satsningar som möjliggörs av våra medlemmar. Behöver du stöd eller någon att prata med? I din kyrka och församling finns präster och diakoner du kan vända dig till. Undrar du över något? Ring vår informationsservice på telefon 019-15 45 00 så får du hjälp vidare.

Är du student?

När livet mest består av flyttkartonger, micromat för en och tentor är det lätt att sakna ett gott skratt. Eller någon att prata med. Här hittar du körer, retreat och Spa för själen. Dessutom har Café Nikolai både lunch och fika till litet pris – mitt i stan. Universitetskyrkan på Örebro universitet finns för dig som är student. Till oss kan du komma med det du bär med dig just nu, och vi har tystnadsplikt.

Öppen förskola

Har du småbarn och är hemma på dagarna? Kom till våra öppna förskolor i Örebro! Här finns samvaro, fika, leksaker och massor av möjlighet till lek och samtal.

Babycafé

Här hittar du caféträffar för de allra minsta. Församlingarna i Örebro arrangerar regelbundet babycaféer för dig och ditt spädbarn.

Körer mest för barn

Här hittar du körer och musik med inriktningen "Mest för barn". Vi har alltifrån flera babysångsgrupper till barnkörer och musiklek - välkommen att musicera tillsammans med oss!

Samtal och stöd

Här hittar du information om olika former av samtal och stöd som finns inom Svenska kyrkan i Örebro. Du är alltid välkommen att kontakta en präst eller diakon i din församling.

Musik

Vill du gå på konsert eller är du kanske sugen på att börja sjunga i någon av våra 35 olika körer? Här hittar du information om körer och konserter hos Svenska kyrkan i Örebro.

Fika och lunch

Fika hembakat hos Svenska kyrkan i Örebro. Café Nikolai har både lunch och fika till litet pris – mitt i stan.

Antistress

Behöver du gå ner i varv? Hos Svenska kyrkan i Örebro hittar du retreater, sinnesrogudstjänster och Spa för själen. Välkommen att andas ut.

Program och gudstjänster

Du hittar allt som händer hos oss i kalendern. På webben har vi samlat program och gudstjänster för dig som vill veta vad som är på gång i en specifik kyrka.

Hitta din kyrka och församling

Vill du veta vilken församling du tillhör? Skriv in din nya adress i sökfältet. Kartan här på sidan visar kyrkorna i Svenska kyrkan Örebro pastorat.