Man som håller i en mobiltelefon
Foto: AstroStar/Shutterstock

Samtal och själavård

Det är värdefullt att få samtala med någon om det som vi brottas med.

Behöver du någon att prata med?

Alla kan vi hamna i lägen då livet känns tufft och man är ledsen, orolig eller rädd. Då gör det skillnad att få samtala med någon som tar sig tid att lyssna på hur man har det, och vad man tänker och känner. I kyrkan kallar vi sådana samtal för själavårdssamtal.

Välkommen att kontakta församlingens präster eller diakoner för samtal, själavård eller förbön. De har tystnadsplikt. (Kontaktuppgifter nedan.)

Be för mig

Våra präster och diakoner kan även be för dig.

Så kan kyrkan stötta dig

Vill du vara helt anonym hittar du fler kontaktuppgifter på Svenska kyrkans hemsida.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Man som håller i en mobiltelefon

Kyrkans SOS

Känns livet svårt? Vill du prata med en medmänniska? Då är du välkommen att skriva till SOS-brevlådan eller ringa till jourtelefonen.

Illustration av en tjej som chattar med två kompisar i bakgrunden.

Nätvandrarchatten

För dig mellan 12 och 25 år finns Nätvandrarchatten. Du är välkommen om du bara vill småprata med någon trygg vuxen, eller om du vill prata om något som känns svårt och jobbigt för dig.