Onsala kyrka med omnejd
Foto: Tommy Hvitfeldt

Kyrka och församling

Onsala församling består av den yttre halvan av Onsalahalvön i norra Halland. Avståndet till Göteborg är 35 km och havet finns inom räckhåll för varje Onsalabo.

Den vackra naturen, havet och pendelavstånd till jobb i storstaden har under flera decennier lockat allt fler människor till Onsala. Idag har församlingen drygt 14 500 invånare. Kyrkotillhörigheten är hög. 68 procent av onsalaborna är medlemmar i Svenska kyrkan. Församlingen är livaktig med många regelbundna gudstjänstbesökare i olika åldrar. Varje söndag firas högmässa och varje onsdagskväll veckomässa.

Befolkningen är ung. Många barnfamiljer har flyttat in i de nya villaområdena och de allra flesta väljer att döpa sina barn. Kyrkan har ett omfattande arbete bland barn i förskoleåldern, med öppen verksamhet i församlingshemmet och på djurgården Noas Ark.

I Onsala väljer många av ungdomarna att konfirmera sig och flera vill fortsätta att vara unga konfirmandledare. Ungdomscafé är också välbesökt.

För vuxna som vill fördjupa sig i det kristna budskapet finns ett utbud av bibelstudier och samtalsgrupper. Församlingen har också ett starkt musikliv med många körer som ofta medverkar i gudstjänsterna.

Läs mer om våra verksamheter för olika åldrar.

Bli medlem

Du kanske inte tillhör Svenska kyrkan. Vill du bli medlem? Du kan använda blanketten nedan. Fyll i den och skicka den till:

Onsala församling
Prästgårdsvägen 16
439 31 Onsala

Har du gått ur men ångrat dig? Du är alltid välkommen tillbaka.

Blankett för att bli medlem
Blankett för barn under 18 år

Personuppgiftsbehandling - GDPR

Din personliga integritet är viktig för oss i Svenska kyrkan. Läs hur Onsala församling behandlar dina personuppgifter.