Bröllopsbukett
Foto: Joakim Carlström/IKON

Vigsel

Att gifta sig är ett stort steg. Två människor har bestämt sig för att leva tillsammans resten av livet. Att gifta sig i kyrkan innebär en markering av detta stora steg inför Gud, församlingen och sig själv.

Kyrklig vigsel är en glädjefylld gudstjänst med musik och sång, psalmer, böner och bibelläsning. Innehållet i gudstjänsten varierar från vigsel till vigsel och utrymmet för personliga önskemål om musik, psalmer, böner och vigsellöften är stort. Vår kyrka i Onsala är en populär vigselkyrka. Funderar du på kyrkbröllop, tänk på att:

• Kontakta församlingens expedition, tel 0300 - 56 95 00 i god tid.
  • En av er måste tillhöra Svenska kyrkan.
  • Innan vigseln måste ni söka hindersprövning (blankett finns hos Lokala Skattemyndigheten). Intyget om hindersprövning gäller i fyra månader från dagen för utfärdandet.

Musik i vigselgudstjänsten

Ett bröllop är en stor händelse i livet och musiken är en viktig del i gudstjänsten. Våra kyrkomusiker hjälper er gärna med musikval och framförande. Kontakta expeditionen, tel 0300-56 95 00, för att komma i kontakt med rätt musiker.

Bröllop är fest!

Läs mer om vigsel på Svenskakyrkan.se