Dopbarn i förälderns famn
Foto: Albin Hillert/IKON

Dop

Dopet är en gåva från Gud som inte kräver någon motprestation.

Vi välkomnar dig i Guds familj och tar emot dig med kärlek och förväntan.

Med de orden välkomnas den som döps in i Svenska kyrkan i samband med dopet.

Att vara döpt är att höra hemma hos någon - hos Gud. Det är en gemenskap som inte är beroende av vad som går bra eller dåligt i livet.

Dopet visar också föräldrarnas kärlek till sitt barn och deras önskan att ge barnet trygghet. I dopet finns löftet att Gud har omsorg om den som döps, alla dagar, vad som än händer.

Dop i Onsala kyrka

I Onsala församling kan man döpas vid alla gudstjänster. Vi har också särskilda dopgudstjänster på lördagar och söndagar.

Syskon och även vuxna kan döpas samtidigt, oavsett ålder.

Dopsamtal

Innan dopet har ni dopsamtal med prästen där ni går igenom hur dopgudstjänsten går till och tillsammans bestämmer sånger, psalmer, texter och annat som skapar ett minnesvärt dop för er.

Släktingar, syskon och vänner kan gärna bidra med solosång, läsa bibeltext, diktläsning eller annat, men det är inget måste. Kanske vill ett storasyskon hälla upp dopvattnet? Vad önskar ni att musikern spelar som ingångsmusik? Våra kyrkomusiker hjälper er gärna med musikval och framförande. Prata med prästen eller kontakta församlingsexpeditionen för att komma i kontakt med rätt musiker.

Boka dop

Vill du döpa ditt barn, eller själv bli döpt, hör av dig till församlingsexpeditionen, tel 0300-56 95 00, onsala.forsamling@svenskakyrkan.se

Dopklänningar

Onsala församling har dopklänningar som du kan låna utan kostnad.

Fadder som håller dopbarn och utbyter en varm blick med mamman.

Fadder

Att bli tillfrågad om att bli fadder är fint och stort. Fadderns uppgift är att vara en viktig vuxen och att berätta för barnet om att Gud finns med i livet. Som förälder kan det kännas bra att det finns en annan vuxen som bryr sig om och ber för barnet.

Pappa och flicka tittar på dopljus

Dopljus

Vid dopet får barnet ett dopljus. Ljuset är en påminnelse om Jesus som sa "Jag är världen ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörker utan ha livets ljus."

Barnhand i vattenskål

Dopet - ett av sakramenten

Ett sakrament är en helig handling. När någon blir döpt eller när nattvarden delas ut sker något speciellt. Nuet knyts ihop med vad Jesus en gång sa.

Konfirmand döps i sjö

När som helst i livet

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas.

Ett barn gapskrattar i sin mammas knä.

Kul i kyrkan!

Kyrkan finns för dig och ditt barn. Varmt välkommen till våra barnverksamheter.

Medlem i Svenska kyrkan

Att bli döpt är också att komma med i den kristna gemenskapen och att ge Guds kärlek vidare. I samband med dopet blir man även medlem i Svenska kyrkan. Det kan finnas situationer som gör att man vill vänta med att döpa sitt barn. Om du vill att barnet ska tillhöra kyrkan utan att vara döpt kan du kontakta församlingsexpeditionen, onsala.forsamling@svenskakyrkan.se, tel 0300-56 95 00.

Mer om dopet

Vill du få tips på dopsånger, checklista eller information om hur själva dopgudstjänsten går till så kan du läsa mer på Svenska kyrkans sida om dopet:

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.