Någon står vid en korg fylld med hamburgerbröd.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Kollekt och gåva

Varje söndag skänks pengar till ett välgörande ändamål genom kollekten i kyrkan. Här finns bland annat swishnummer till söndagens kollekt.

Varje söndag samlas kollekt i kyrkan till olika ändamål. Det är en gammal tradition och en solidaritetshandling där man kan bidra efter egen förmåga till ett välgörande ändamål. Kollekt kan ges både som kontanter i kyrkan eller via appen Swish.

Nummer till kollekt via swish

Angereds kyrka och Bergums kyrka: 123 104 2597
Gunnareds kyrka: 123 313 2156
Hjällbo kyrka: 123 063 4543
Bergsjöns kyrka: 123 675 1986
Allhelgonakyrkan i Kortedala: 123 456 6972
Nylöse kyrka och Utby kyrka: 123 211 1342

Vill du ge en fri gåva?

Om du önskar att bidra till någon av pastoratets verksamheter kan du ge en så kallad Fri gåva via swishnumret 123 056 0581. Du kan du skriva i meddelandet vad du vill att pengen ska gå till, annars går den automatiskt till Diakonimottagningen.

Vad är kollekt?

Kollekten är en handling i gudstjänsten som betyder samla in, där vi ger pengar till ett utvalt ändamål. Det är en solidaritetshandling, där vi delar med oss av det vi har till andra. Till kollekten bidrar var och en efter sin förmåga.
Vi samlar in kollekt vid varje söndagsgudstjänst. Vissa kollekter är gemensamma för hela Svenska kyrkan och heter rikskollekt. Det betyder att kollekten i samtliga kyrkor inom Svenska kyrkan går till samma ändamål. Klicka här om du vill läsa mer ingående om rikskollekt.

Ibland går kollekten till ett regionalt ändamål, då är ändamålet gemensamt för alla kyrkor i Göteborg stift – stiftskollekt. Här kan du läsa mer om stiftskollekt. Övriga söndagar kan församlingen själv bestämma vilka organisationer som ska få pengarna. Det kallas församlingskollekt.

När får jag reda på var kollekten går?
Under gudstjänsten meddelas vad är där för slags kollekt och till vilket ändamål det skall gå till.  Det kan vara prästen eller kyrkvärden som berättar detta under gudtjänsten.

Du ger pengar i from av kontanter eller via appen Swish med mobiltelefonen. Betalar du med Swish är det viktigt är att du gör det så snart som möjligt i samband med gudstjänsten, eftersom det kan vara ett annat kollektändamål nästa gång. Men du kan också använda kontakter vid kollekten i kyrkan såklart.